فصل6: دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال اجرای «رویداد قرنها دوستی، دومین سال عید بهاره چینیها در ایران» که متاثر از شیوع کرونا در چین متوقف شد، تصمیم گرفته بود روز دوشنبه، پنجم اسفندماه با حضور سفیر چین در ایران و جمعی از فعالان گردشگری دو کشور، برنامه شب گردشگری ایران و چین را در موزه فرش تهران برگزار کند.
این دفتر پیشتر کمپین «#قوی-باش-ووهان» را به منظور همدردی با مردم چین که بیشتر از یک ماه درگیر ویروس کرونا شده بودند، راهاندازی کرده بود. این کمپین ۲۳ بهمنماه همزمان با نمایشگاه گردشگری تهران با حضور سفیر چین در ایران رونمایی شد. در جریان این کمپین قرار بود امضا و پیامهای مردم ایران برای همدردی با مردم چین جمعآوری و در آخر در میدان اصلی شهر ووهان ـ کانون انتشار ویروس کرونا در چین ـ نصب شود.
چین، بازار اصلی گردشگری ایران است، طبق برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بود در پایان یک سال، حدود یک میلیون گردشگر از چین به ایران جذب شود. اما حالا نه تنها شیوع کرونا در چین سفر گردشگران این کشور به ایران را مخصوصا در عید بهاره متوقف و به برنامه گردشگری ایران خسارت وارد کرد که اینک، سرایت این ویروس به ایران، شب گردشگری دو کشور که بیشتر جنبه همدردی و حفظ تعامل ایران با مردم و دولت چین را داشت، تعطیل کرد. هرچند مسؤولان گردشگری درباره آن اطلاعرسانی رسمی نداشتهاند و تنها به برگزارکننده و شرکتکنندگان اعلام کردهاند این مراسم لغو شده است.
برخی از فعالان گردشگری نسبت به برگزاری این مراسم در شرایطی که کشور درگیر ویروس کرونا شده است و به تدابیر سریع و جدیتری بویژه در بخش سفرهای داخلی و فعالیت مراکز تاریخی و سایتهای توریستی نیاز بیشتری دارد، معترض بودند.
به دنبال تایید سرایت ویروس کرونا به ایران، برخی از گردهماییها و رویدادهای ورزشی، هنری و سینمایی، کنسرتها و مراکز آموزشی، مدارس، موزهها و حتی اردوهای راهیان نور تعطیل شد. جشن سالانه راهنمایان گردشگری که قرار بود در استان گلستان برگزار شود نیز به منظور جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، لغو شد.