برگزیده ها
مزه‌ی رانت به کام مجلسی‌ها به نام خدمت به ملت/ افرادی که لیست می‌دهند، تنبیه شوند

اختصاصی فصل6: یک فعال سیاسی گفت: واضح است که بسیاری از کاندیداها مادامی‌که چند ده برابر حقوقی که قرار است در سال‌های آینده از مجلس دریافت کنند، هزینه تبلیغات می دهند، تنها به حقوق قانونی‌شان ختم نمی‌شود بلکه حتماً مسیر سوءاستفاده برایشان در این جایگاه باز است چراکه حقوق قانونی این افراد یک چندم برابر هزینه‌های تبلیغاتشان نخواهد بود.

اختصاصی فصل6مصطفی ظاهری، فعال سیاسی با اشاره به شاخصه‌های انتخاب افراد برای مجلس در گام دوم انقلاب در گفتگو با خبرنگار فصل 6 اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی 2 وجهه دارد یکی وجهه‌ی حقوقی که هر کاندیداها باید برای ورود به آن به ابتدایی‌ترین مسائل حقوقی مسلط باشد چراکه قرار است در جایگاه قانون‌گذار قرار بگیرد و وجهه‌ی دیگر، وجه تخصصی کمیسیون‌های مختلفی که در مجلس شورای اسلامی تعریف‌شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این بخش باید شاخص‌ترین و نخبه‌ترین افراد کشور که در این حوزه‌ها صاحب‌نظر هستند، انتخاب و به مجلس یازدهم راه یابند، درواقع مجلس یازدهم می‌تواند جمع نخبگانی باشد که قانونی دقیق‌تر و نظارتی قوی‌تر خواهند داشت.

ظاهری ادامه داد: متأسفانه در چهل سال گذشته و حتی قبل‌تر از آن نیز، این ضعف که جامعه را به‌گونه‌ای تربیت کنیم تا در هر شهر و روستا نخبگان در صدر قرار گیرند، همواره با ما بوده بطوریکه در انتخابات هنوز مردم بصورت قومی و قبیله ای رأی می‌دهند حتی در پایتخت لیست احزاب بزرگ اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز فاقد افراد نخبه و اصلح واقعی بوده و بیشتر کاندیداها بر اساس منافع شخصی و سهم خواهی چینش می‌شوند بنابراین وقتی بحث سهم خواهی به میان می‌آید و گروه‌های مختلف دور شورای وحدت خود جمع می‌شوند هرکسی به دنبال این است که یک نماینده یا دو نماینده به نفع خود، در لیست بگنجاند.

این فعال سیاسی بیان کرد: از شاخصه‌های دیگر انتخاب کاندیداها و تغییر روند فعلی توجه به موضوع جوان‌گرایی است چراکه مجلس و دولت برای پوست‌اندازی نیاز به نیروی جوان و فکر جوان دارند گرچه در خصوص جوان‌گرایی از زبان مسئولان بسیار شنیده‌ایم اما هنوز جامعه به دست همین افراد اداره می‌شود و میدان برای حضور جوانان خالی نیست، اگر بنا باشد به جامعه خدمت کنیم، ابتدا فارغ از جریانات و مسائل سیاسی، مسئولان قدیمی بازنشستگی سیاسی خود را اعلام کنند تا شاهد تحول عظیم در تمامی عرصه‌های کشور باشند، در حال حاضرها دچار رکود فکری هستیم چراکه سن مدیریت پیر شده و جای خالی جوان انقلابی کاملاً مشهود است اما باید به این باور برسیم که با حضور جوانان، در گام دوم به پیشرفت خواهیم رسید.

مزه‌ی رانت به کام مجلسی‌ها به نام خدمت به ملت

ظاهری در پاسخ به این سؤال که یک نماینده در طول 4 سال چه مقدار حقوق می‌گیرد که این‌گونه برای کسب این جایگاه خود را به آب‌وآتش می‌زند؟ گفت: واضح است که بسیاری از کاندیداها مادامی‌که چند ده برابر حقوقی که قرار است در سال‌های آینده از مجلس دریافت کنند، برای تبلیغات هزینه می‌کنند، تنها به حقوق قانونی‌شان ختم نمی‌شود بلکه حتماً مسیر سوءاستفاده برایشان در این جایگاه باز است چراکه حقوق قانونی این افراد یک چندم برابر هزینه‌های تبلیغاتشان نخواهد بود.

حال تصور کنید که در این میان یک فرد شایسته و نخبه‌ی انقلابی که از تمکن مالی برخوردار نیست برای حضور در انتخابات وارد میدان رقبا شود، آیا می‌تواند با نمایندگان پیشینی که مزه‌ی پول‌های بی‌حساب‌وکتاب را زیر دندان حس کرده و از تمکن مالی خوبی برخوردارند و یا حتی کاندیداهای متمول پیشی بگیرند؟ آیا برنامه‌ای برای تمامی کاندیداها به‌منظور تبلیغ و ارائه عملکرد و توانایی خود در قانون انتخابات سالم تدارک دیده‌شده است؟

شاخصه‌های یک نماینده اصلح

این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: اگر در بحث تائید صلاحیت‌ها درست پیش برویم و قوانین را برای حضور در انتخابات سخت‌گیرانه‌تر کنیم به‌طور حتم صرفاً انتخاب افراد تنها بر اساس سوابق مجرمانه، کیفری و مدارکی نظیر کارشناسی ارشد نخواهد بود و طبیعتاً خودبه‌خود شورای نگهبان نیز با حساسیت بیشتری افراد را تائید می‌کند.

احزاب را برای عملکرد تک‌تک افراد درون لیست خود، پاسخگو تربیت کنیم

ظاهری در ادامه افزود: در حال حاضر کشور ما در مقوله انتخابات به سمت ارائه لیست توسط احزاب و جریانات سیاسی پیش می‌رود بنابراین برای داشتن انتخابات سال باید احزاب یا جریانات را مجبور به پاسخگویی در خصوص عملکرد افراد داخل لیست کنیم تا از همان ابتدا نسبت به افراد خود گارانتی دهند به‌طور مثال: یکی از اعضای جبهه حزب سازندگی چندی پیش بیان کرد که ما عملکرد خیلی از افراد لیست امید در مجلس را تائید نمی‌کنیم درحالی‌که خودشان این افراد را انتخاب کرده بودند درواقع باید گفت اگر قرار است قاطبه لیست با رسیدن به مسئولیت منحرف شوند نشان از آن دارد که از روز اول صلاحیت انتخاب افراد از سوی آن حزب وجود نداشته است بنابراین برای جلوگیری از انحراف کاندیداهای راه‌یافته، باید قانون‌گذار، احزاب را موظف به قبول مسئولیت معرفی افراد را کند تا هرکسی با استفاده از مسیرهای غیرقانونی و هزینه‌های هنگفت وارد لیست نشود، با اجرای این‌گونه برنامه‌ها به‌طور حتم احزاب در انتخابات بعدی با دقت بیشتری عمل خواهند کرد.

در مجلس یازدهم چه کسانی رد صلاحیت می‌شوند؟

وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما در خصوص افراد رد صلاحیت مجلس یازدهم چه کسانی است، گفت: به‌طور حتم افرادی که دچار پرونده فساد اقتصادی هستند، رد صلاحیت خواهند شد اما موضوع دیگری در این زمینه وجود دارد که تاکنون مغفول مانده که از شورای نگهبان انتظار می‌رود، اظهارات سیاسی افراد را نیز هنگام تائید صلاحیت در نظر بگیرد چراکه ما در همین مجلس فعلی شاهد بوده‌ایم، اظهارات سیاسی توسط برخی نمایندگان صورت گرفته که خلاف منافع ملی، سیاست‌های کشور و منویات رهبری بوده، به‌طور مثال یکی از نمایندگانی که در چندین دوره به مجلس راه‌یافته و بارها برخلاف منویات رهبری و ارزش‌های انقلاب حرف‌های ساختارشکنانه زده و بازهم در چندین دوره تائید صلاحیت شده، چه طور می‌شود یک فرد اظهارات خلاف واقع داشته باشد و تنها به خاطر این موضوع که پسر فلان شخص بوده و وجهه‌ای برای خود ایجاد کرده است، دوباره تائید صلاحیت شود.

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: تمامی این موارد جز ایراد کار است که مانع از برگزاری انتخابات سالم می‌شود بنابراین برای دستیابی به رأی پاک باید افراد نخبه انقلابی را جایگزین کنیم شورای نگهبان باید این را نشان دهد که اگر فردی را رد یا تائید صلاحیت می‌کند در این چارچوب بوده که سعی در جایگزینی افراد انقلابی، مومن، متعهد، متخصص و جوان داشته است.

ظاهری گفت: بنده معتقدم مجلس باید علاوه بر اینکه نگاه نخبگانی دارد، رویکرد انتقادی به‌تمامی دولت‌ها داشته باشد، حال بخواهد دولت اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا چراکه ما نیاز به مجلس اصلاح‌طلب اصولگرا داریم، اصولگرا باشد به آرمان‌های انقلاب و اصلاح‌طلب باشد به اصلاح امور کشور در جهت پیشرفت.

نقش پول‌های کثیف در انتخابات و منابع مالی بی‌حساب‌وکتاب

وی اظهار داشت: برای منابع مالی در تبلیغ انتخابات علاوه بر اینکه سقف مالی باید تعیین شود نیاز به نظارت بعد از تصویب قانون نیز داریم به‌طور مثال اگر سقف تبلیغ در انتخابات با منابع مشخص‌شده 500 میلیون تومان باشد با عدم نظارت در این بخش، بازهم تخلفات از سوی افراد توانمند صورت خواهد گرفت و تضمینی برای رعایت این قانون وجود ندارد بنابراین هم باید بعد نظارتی و هم بعد تنبیه ای وجود داشته باشد.

ظاهری افزود: از سوی دیگر پیام انقلاب این بود که مستضعفین حاکم باشند اما باید گفت در حال حاضر نخبگانی که تمکن مالی ندارند چگونه می‌توانند با افرادی که ثروتمندان در انتخابات رقابت کنند، مردم بر اساس آنچه می‌بینند و می‌شنوند رأی می‌دهند و طبیعی ست که هرکسی بیشتر از دیگری در خیابان‌ها حضورداشته باشد و پوستر بیشتری نصب کند، برنده انتخابات خواهد بود.

این فعال سیاسی پیشنهاد کرد: به اعتقاد بنده باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا حدودی رسانه ملی را در بحث‌های تبلیغاتی وارد کنیم همچنین در شیوه تبلیغات نیز بازنگری انجام شود چراکه فرصت 2 هفته‌ای به‌منظور تبلیغ در قانون انتخابات، برای شناخت افراد بسیار کم است، همین‌الان از چند ماه گذشته بازار تبلیغ کاندیداها در شهرهای مختلف گرم شده که خلاف قانون است اما چون تبلیغ 2 هفته‌ای کفایت نمی‌کند تبلیغ‌ها پیش از موعد به‌صورت غیرقانونی آغاز می‌شود.

خبرنگار: هدی نتاج

 

 

 

شفافیت مالی مجلس یازدهم تبلیغات زود هنگام فصل6
اخرین اخبار