فصل6:سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده، گفت: ۱۵ درصد قطعات موردنیاز خودروهای داخلی وارداتی است و پس از اعمال تحریمها علیه ایران این قطعات با تاخیر وارد کشور شد از سوی دیگر عدم نقدینگی خودروسازان، مطالبات قطعهسازان و... تعهدات معوق خودروسازان را افزایش داد.
برخی از تعهدات خودروسازان در حال حاضر نیز قابلیت اجرایی ندارد
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از تعهدات خودروسازان در حال حاضر نیز قابلیت اجرایی ندارد، افزود: در حال حاضر خودروسازان نمیتوانند به تعهداتی که مربوط به خودروهای پیش فروش شدهای -که باید با همکاری سایر کشورها تولید شود،- عمل کنند بنابراین این خودروها باید با خودروهای تبدیلی جایگزین شوند.
وی اظهار کرد: تولید خودروسازان افزایش پیدا کرده و پیش بینی میشود این شرکتها در سال ۹۸ به تعهدات خود عمل کنند.
سایپا 11 هزار نفر نیروی انسانی مازاد دارد
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مشکلات خودروسازی مربوط به هزینههای سربار و نیروی مازاد در شرکتهای خودروسازی است. سایپا ۱۱ هزار نفر نیروی مازاد دارد نیروی انسانی مازاد موجود در ایران خودرو از سایپا نیز بیشتر است از سوی دیگر سود سود ناشی از تسهیلات بانکی کلانی که خودروسازان دریافت کردند، هزینه زیادی به آنها تحمیل میکند.
هزینه سربار گریبانگیر خودروسازان/بسیاری از شرکتهای خودروسازی خارجی آماده فروش قطعات به ایران هستند
حسینی کیا ادامه داد: هزینه سربار تولید خودرو در ایران ۵ میلیون تومان بر قیمت این محصول میافزاید که با مدیریت کارآمد میتوان این مبلغ را از قیمت چهارچرخها کاست.
وی با اشاره به ضرورت ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک، تصریح کرد: ترخیص این خودروها تا حدودی باعث ساماندهی بازار چهارچرخها، ایجاد تعادل و کاهش قیمت خودرو میشود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از شرکتهای خودروسازی خارجی آماده فروش قطعات به ایران هستند، گفت: مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریمها خرید قطعات خودور را با سختی روبه رو کرده است به همین دلیل مشکلات بسیاری در حوزه تامین قطعات مورد نیاز تولید خودرو در کشور وجود دارد.