فصل6: نماینده دوره نهم مجلس از حوزه انتخابیه اسدآباد بود و در دوره دهم با لیست امید از تهران راهی مجلس شد. اگرچه او و همفکرش کاظم جلالی بعد از راهیابی به مجلس به عضویت فراکسیون امید درنیامدند ولی در عوض فراکسیون مستقلین را راه انداختند؛ موضوعی که انتقادات زیادی را متوجه این دو نماینده نزدیک به علی لاریجانی کرد و به گفته او، آنها را به « اَخِ انتخابات» تبدیل کرد.
بهروز نعمتی درباره انتخابات مجلس یازدهم میگوید که در صورت تداوم ائتلاف سال ۹۴، اکثریت مجلس آینده را اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل یا مستقلین تشکیل خواهند داد. البته او این ائتلاف را مشروط به روشن بودن نقش همه و وجود مانیفست و طرحی روشن میداند.
این عضو فراکسیون مستقلین میگوید که همیشه مستقل بوده و همواره تفکر اعتدالی داشته است. نعمتی به سوالات ما درباره «ژله ای بودن» فراکسیون مستقلین پاسخ میدهد و تاکید میکند که این فراکسیون بیشتر به امیدیها نزدیک است و هیچ نسبتی با پایداری چی ها ندارد.
نعمتی که سخنگویی هیأت رئیسه مجلس را هم برعهده دارد همچنین با اشاره به بلاتکلیفی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام میگوید که خوش بین است که مجمع با تشخیص مصالح، CFT و پالرمو را تصویب خواهد کرد.
مشروح گفتوگوی بهروز نعمتی را در زیر میخوانید:
- در برهههای مختلف موضوع کاندیداتوری آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح بوده، گاهی سفرهای استانی و فعالیتهای سیاسی ایشان به همین منظور زیر ذرهبین قرار گرفته است، آیا ایشان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد؟
لاریجانی رئیس یک قوه است و معمولاً سفرهای داخلی و خارجی زیادی دارد که این یک امر طبیعی است. اینکه بخواهیم این سفرها را به انتخابات ریاست جمهوری آینده وصل کنیم دور از ذهن است. در مورد اینکه ایشان ستاد انتخاباتی تشکیل داده یا نه؟ تا این لحظه هیچ گونه اطلاعی ندارم که آیا ستاد مرکزی، ستاد مشاورین یا چیزی با این مضمون راه افتاده است. ما چندین بار از ایشان سوال کردیم که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامهای داریم و ایشان جوابی ندادند که چنین قصدی دارند یا نه؟ خیلیها زود به استقبال انتخابات ریاست جمهوری رفتند و آقای لاریجانی هم به عنوان یک چهره شناخته شده جزو گزینههای مطرح در بین افکار عمومی و سیاسیون بوده است. باید دید که آیا ایشان چنین تصمیمی دارد یا خیر؟ تاکنون در پاسخ به سوال ما در این باره تنها گفتهاند: «کو تا انتخابات ریاست جمهوری؟!»
- حزب رفاه ملت چه نسبتی با آقای لاریجانی دارد؟ این تصور وجود دارد که این حزب برای حمایت از آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است؟
حزب رفاه ملت هیچ نسبتی با آقای لاریجانی ندارد. ما در جلسه اولیه این حزب اعلام کردیم که رفاه ملت یک حزب مستقل است. به جناح خاص یا فرد خاصی وابسته نیست و تفکر مستقل اعتدالی دارد و میخواهد در زمینههای مختلف سیاسی ایفای نقش کند. طبیعتاً این حزب مثل سایر احزاب برنامهریزیهایی برای انتخابات دارد و با افراد همفکر خود مشورتهایی خواهد کرد اما این گزاره که این حزب قرار است در انتخابات آینده ریاست جمهوری از آقای لاریجانی حمایت کند مطرح نیست.
- علت اینکه در مجلس دهم به جای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب، سه جریان شکل گرفت و مستقلین هم اضافه شدند چه بود؟ در حالی که در مجالس قبلی همواره دو طیف سیاسی در مجلس حضور داشتند. آیا فراکسیون مستقلین فعالیت ژلهای دارد و گاهی به سمت هر کدام از دو فراکسیون سیاسی مجلس مایل میشود؟
معمولاً در جامعه سه تفکر مطرح بوده، زمانی که من برای مجلس نهم از اسدآباد کاندیدا شدم شعار انتخاباتیام «اعتدال، اعتدال، اعتدال» بود. در آن زمان نه آقای لاریجانی، نه آقای روحانی چیزی در مورد اعتدال مطرح نکرده بودند. در خانه احزاب هم حضور سه جریان نمود دارد. بیش از ۳۵ حزب از ۱۰۲ حزب در خانه احزاب، مستقلین و معتدلین هستند و اتفاقاً تعداد آنها از دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب بیشتر است در مجلس دهم هم سه فراکسیون سیاسی "مستقلین"، "ولایی" و "امید" نقش خودشان را دارند. از ابتدا هم همین سه تفکر در مجلس وجود داشت. حتی در فراکسیون رهروان ولایت در دوره نهم دوستانی بودند که جزو مستقلین بودند. مثل آقای تاجگردون، من، آقای جلالی، عبدی، حسینی و رضا رحمانی. اما محوریت آقای لاریجانی باعث شده بود این فراکسیون تشکیل شود. در این دوره هم فراکسیون مستقلین هرگاه فعالیت پررنگی داشته کار پیش رفته است و خیلی اوقات دو فراکسیون دیگر نتوانستند به تنهایی تأثیرگذار باشند. ما هر جا تشخیص دادیم کاری باید انجام شود حضور پیدا کردیم. حالا اگر به قول شما این ژلهای بودن صراط حق است ما هم چنین هستیم.
- یعنی شما معتقدید فراکسیون مستقلین مسیر خود را مستقل از دو جریان سیاسی دیگر مجلس طی میکند؟
فراکسیون مستقلین راه خود را میروند، ما در رأی اعتماد و استیضاحها همیشه نظرمان را به صورت شفاف اعلام کردیم. حتی زمانی برای رأی اعتماد وزرا درصد رأی فراکسیون را اعلام کردیم و گفتیم آقای ظریف ۹۴ درصد، آقای زنگنه ۸۹ درصد و آقای ربیعی بیش از ۵۰ درصد رأی آورده است و اتفاقاً این افراد در صحن مجلس هم همین رأی را کسب کردند. ما در همه مقاطع نظرمان را به صورت شفاف اعلام کردیم. فکر نمیکنم این ویژگی ژلهای باشد. ما جمعبندی صریح و شفافی درباره استیضاحها داشتیم.
- آقای لاریجانی به کدام یک از فراکسیونهای سیاسی مجلس نزدیک است؟
آقای لاریجانی عضو هیچ فراکسیونی نیست. البته ممکن است آقای جلالی به ایشان نزدیک باشد اما من زیاد به ایشان نزدیک نیستم.
- مواضع فراکسیون مستقلین به کدام یک از دو فراکسیون امید و ولایی نزدیک است؟
یک موضوع کلی که در فراکسیون مستقلین مطرح است منافع ملی کشور است. ما با هیچ کسی تعارف نداریم و تصمیماتمان را به صورت شفاف اعلام میکنیم. همچنان که در مورد لایحه CFT نظر فراکسیون را اعلام کردیم. ممکن است تعدادی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی با ما مخالف باشند و یک عده هم ممکن است موافق ما باشند. ما چندین ائتلاف با اصلاح طلبان معتدل داشتیم و نسبت ما به این افراد و امیدیها نزدیکتر بوده است. این در حالیست که با پایداریچیها هیچ نسبتی نداشتیم.
- برخی اعضای فراکسیون مستقلین هستند که در جلسات فراکسیونهای دیگر نیز شرکت میکنند؟ میزان پایبندی نمایندگان به فعالیتهای تشکیلاتی را چطور ارزیابی میکنید؟
فراکسیونها نمادی از یک مجموعه هستند. سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی هم نماد سه جریان در کشور هستند. ممکن است تعدادی اقلیت و انگشت شمار در برخی فراکسیونها باشند که در فراکسیونهای دیگر حضور پیدا کنند. این عیبی ندارد. در آئیننامه مجلس هم آمده که نمایندگان میتوانند در جلسات سایر کمیسیونها البته بدون حق رأی حضور داشته باشند. در مورد فراکسیونها هم ممکن است گاهی اینچنین باشد.
- به نظر میرسد از ابتدای مجلس دهم قدری روابط دولت و مجلس سیر نزولی داشته، در حال حاضر روابط دولت و مجلس را چطور ارزیابی میکنید؟
دولت، مجلس و قوه قضائیه در شرایط امروز و با توجه به جنگ اقتصادی علیه نظام باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و به هم کمک کنند. برخی ممکن است فکر کنند که مجلس خیلی در اختیار دولت بوده که اینطور نیست. اولین کسی که در رابطه با ارز از رئیس جمهور سوالی را مطرح کرد من بودم اما با دوستان مختلف نشستیم و بحث کردیم و دیدیم این به صلاح نظام نیست. خیلی جاها ما که میگویند حامی دولت هستیم ورود کردیم و در خیلی از سوالها و استیضاحها مدعی بودیم. من معتقدم باید با توجه به فضای کشور دولت را کمک کنیم تا جایی که استقلال قوا زیر سوال نرود. خوشبختانه جلسات سران سه قوه که متولی آن رئیس جمهور است به خوبی در حال برگزاری است و در جلسه ستاد عالی اطلاع رسانی کشور هم که من به نمایندگی از مجلس حضور دارم به دنبال این هستیم که کمک کنیم اگر این موضوع وجود دارد برطرف شود.
- با توجه به اینکه کمتر از یک سال آینده انتخابات مجلس یازدهم در پیش است، فکر میکنید ترکیب مجلس آینده به چه شکل خواهد بود؟
همانطور که میدانید در همه مجالس از اول تا دهم دو سوم افراد حاضر در یک دوره در دوره بعد به مجلس راه پیدا نمیکنند. این موضوع شفاف و روشنی است و به نظرم همین روال ادامه پیدا میکند. به نظرم نقش سه جریان در انتخابات آینده مجلس هم نقش روشنی است. من معتقدم هر سه گروه در مجلس آینده حضور خواهند داشت. اما اگر معتقد به ائتلاف سال ۹۴ باشیم -که ما هستیم- اکثریت مجلس آینده را اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل یا مستقلین تشکیل خواهند داد. در این باره باید مانیفست و طرح روشنی وجود داشته باشد و اگر قرار است ائتلاف شود نقش همه باید روشن باشد نه اینکه بعد از انتخابات بهروز نعمتی و کاظم جلالی به «اَخِ انتخابات» تبدیل شوند. ما معتقدیم باید به اندازهای که سهم داریم سهممان شفاف باشد. عقلای اصلاح طلب هم احتمالاً معتقد به این موضوع هستند. باید ببینیم نقش هر مجموعه و سهمشان چقدر است تا بعداً محکوم نشویم.
- به اعتقاد شما ائتلاف سال ۹۴، ائتلاف موفقی نبوده است؟
به اعتقاد من ائتلاف سال ۹۴ موفق بوده اما مرزها باید روشنتر باشد. ما هیچ تعهد و امضایی نداشتیم که بعد از راهیابی به مجلس عضو فراکسیون امید شویم. اگر کسی از ما تعهدی دارد ارائه کند. آقای مهدی شیخ و داوود کرمی هم حاضر و شاهدند که چنین تعهدی نبوده است. من همیشه مستقل بودم و همواره تفکر اعتدالی داشتم. زمانی هم که از اسدآباد کاندیدا میشدم یک اصولگرا و یک اصلاح طلب مقابل من بودند.
- در حال حاضر افکار عمومی یک انتظار منفی نسبت به سال ۹۸ دارد و همه جا حرف از این است که «سال آینده سال سختی خواهد بود». پیش بینی شما از وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده چیست؟
سال ۹۷ واقعاً سال سختی بود. به دلیل اینکه آمریکاییها از برجام خارج شدند و بعد از آن تهدیدهای متعددی بود. مرتب میگفتند نظام، خردادماه سقوط میکند، مردادماه سقوط میکند، به چهل سالگی نمیرسد و فشار زیادی وارد کردند. از طرفی در ابتدا نگرانیها، خیلی برای مسئولین نظام ملموس نبود و خیلی کمربندها را محکم نبسته بودند. در جلسات اولیه ستاد اطلاع رسانی کشور متوجه اوضاع نبودند اما امروز اگر مسئلهای مطرح میشود برایش برنامه دارند و اینکه ما دشمن مشترک و جنگ اقتصادی داریم برای همه مردم و مسئولین جا افتاده است. در سالی که گذشت شوکهای تکان دهندهای به مردم وارد شد. در بازار، کالاهایی مثل مرغ، گوشت، تخم مرغ، شکر، موبایل و … هر روز شوکی وارد میشد و مردم از آن تبعیت میکردند. اگر هم مسئولی میگفت انبارها پر است کسی باور نمیکرد اما بعد از چند بار تکرار این موضوع عملاً میبینیم که این اعتماد به مردم برگشته است. البته شایعاتی مطرح میشود اما شایعات زمین گیر شده است. در حال حاضر ما ذخیرههای خوبی در بحث کالاهای اساسی داریم. هر سال اسفند ماه جزو پر چالشترین روزهای سال است که مردم دنبال خرید مایحتاج خود هستند اما امسال عملاً کمبودی نبود. اگرچه برخی نقصهای مدیریتی وجود دارد اما اعتماد مردم بیشتر شده است.
به هر حال ما در سال ۹۷ سال سختی را گذراندیم و انشاءالله سال ۹۸ آسانتر از سال جاری خواهد بود. زیرا همتی به وجود آمده و نقاط ضعف و قوت شناخته شده است. راههای خوبی هم برای فروش نفت پیدا شده، قُلدربازیهای آمریکاییها هم دیگر خیلی پررنگ نیست.
شاید خیلیها از موضوع عراق ساده بگذرند. آقای ترامپ در شب تاریک و با چراغ خاموش به عراق رفت اما آقای روحانی سه روز به عراق سفر کرد و با مسئولین، مردم و علما و مراجع دیدار کرد. در منطقه هم اتفاقات جدیدی در حال وقوع است. در سوریه بازی عوض شده است و فضای منطقه قدری تغییر کرده است. همه اینها به سیاستمداران کمک میکند در سال ۹۸ عاقلانهتر تصمیم بگیرند و اگر هم تنشی باشد احتمالاً به اندازه سال ۹۷ نخواهد بود.
- یکی از مسائلی که مدتی است خیلی به آن پرداخته میشود فاصله بین مردم و مسؤولین است. درک شرایط سخت معیشتی مردم چقدر در تصمیم گیری ها اثرگذار است؟
متأسفانه این فاصله بین مردم و مسئولین وجود دارد. ما نباید همه را به یک چشم ببینیم. مجلس در قبال این موضوع بی تفاوت نیست. آنچه در مورد افزایش حقوقها برای سال ۹۸ شاهد بودیم کار بزرگی بود. انگیزه اصلی ما این بود که فاصله طبقاتی را کم کنیم. خیلیها هم مخالف آن بودند. البته خیلی از فاصلههایی که وجود دارد به این مجلس و این دولت بر نمیگردد. ما زمانی مدیرعامل بانکی داشتیم که ۴۰ میلیون تومان حقوق میگرفت در حالی که نگهبان ۸۰۰ هزار تومان حقوق میگرفت. ممکن است فاصلهها برای مردم قابل تحمل باشد اما آنچه کار را سخت میکند پرهیز است. کسی در آموزش و پرورش هست که با دکتری چهار میلیون تومان حقوق میگیرد اما در وزارت علوم با همین سمت هشت میلیون تومان حقوق میگیرند. این تبعیضهاست که مردم از آن ناراحت و ناراضی هستند.
- پیش بینی شما در مورد سرنوشت لوایح مربوط به FATF که منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چیست؟
مجلس شورای اسلامی لوایح چهارگانه را تصویب کرد و به شورای نگهبان ارجاع داد. شورای نگهبان هم در مورد بعضی از آنها ایراد گرفت و مجمع چون شأن داوری دارد اگر نظر شورای نگهبان را بپذیرد باید پاسخگو باشد که آینده کشور چطور میخواهد پیش برود، پول نفت چطور میخواهد به کشور برگردد و آیا ما در لیست قرمز FATF قرار میگیریم یا نه؟ اکثر دوستان عضو تشخیص مصلحت نظام افراد با تجربهای هستند که مقاطع مختلف سمتهای مدیریتی داشتند و افراد دلسوزی هستند. اگر اینها با مجلس هم نظر شوند باید پاسخ اتهامات و پیامکهای تهدیدآمیز را بدهند وگرنه باید مسئولیت پذیرفتن لوایح را بپذیرند. من خوش بین هستم که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصالح را بهتر تشخیص میدهد و CFT و پالرمو را تصویب خواهد کرد.
-مهمترین شخصیت سیاسی سال ۹۷ از نظر شما کیست؟
آقای ظریف از نظر من در سال ۹۷ فرد اثرگذاری بود، رفتار سیاسی و تعاملاتش با دنیا در این سال خود را بیشتر نشان داد. ایشان فرد محبوبی است و آنچه در مورد استعفای ایشان پیش آمد هم به نظرم موضوعی بود که باید حل میشد. به هر حال ایشان حق دارد که به عنوان وزیر امور خارجه، مسئول سیاست خارجی کشور باشد در حالی که گاهی در جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس میگفت من مجری سیاست خارجی هستم. اما الان دنیا هم متوجه اختیارات ایشان است.