اختصاصی فصل6: بعد از اینکه روابط عمومی رسانه ملی اسامی فیلمهای سینمایی که قرار شد در روزهای منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه های مختلف سیما پخش شود را منتشر کرد،نام یکی از فیلمها بسیار عجیب بود و پخش آن نیز در عصر روز 22 بهمن از کانال افق تلویزیون غیر قابل تصور به نظر می رسید.
برای همین بود که نگارنده این یادداشت، ضمن انتشارمطلبی پیرامون موضوع مذکور در سایت خبری تحلیلی فصل 6،با توجه به رویکرد صدا و سیما نسبت به نویسنده و بازیگر فیلم سینمایی "خانه عنکبوت"، خواستار رمزگشایی مدیران رسانه ی ملی از چرایی پخش این فیلم شد .
فیلم سینمایی "خانه عنکبوت" که محصول سال هاي نخستین دهه ۶۰ است به کشمکش و جدال دروني چهار چهره نمادين از ضد انقلاب شامل: يكي از مقامات عالي رتبه ساواك، يك تيمسار ارتش، يك سرمايه دار و يك نويسنده و هنرمند روشنفكر می پردازد، داستان فیلم از این قرار است که چهار نفر مذکور جهت انجام يك كودتا عليه جمهوري اسلامي در خانه اي ساحلي گرد مي آيند كه قرار است مكمل حمله نظامي ايالات متحده آمريكا به طبس باشد. اما با شكست حمله آمريكا، طرح كودتا هم شكست مي خورد و جمع پريشان و مستاصل چهار نفره که همه آمال و آرزویشان را از دست رفته می بینند به جان هم مي افتند و در پایان به دست یکدیگر كشته مي شوند.
"مسعود بهنود" که هم اکنون با تلویزیون بی بی سی فارسی بعنوان کارشناس همکاری دارد و يكي از روزنامه نگاران اصلاح طلب و نويسندگان مطبوعات روشنفكري در دو دهه گذشته به شمار می رود،ضمن اینکه نویسنده فیلمنامه ی خانه عنکبوت بوده، در این فیلم به ایفای نقش نیز پرداخته است.
از آنجا که پس از اتفاقات بعد از انتخابات سال 1388، رسانه ملی بارها در شبکه های مختلف صدا و سیما علیه فعالیتهای ضد نظام بهنود به تولید و پخش برنامه پرداخته و او را از براندازان جمهوری اسلامی معرفی نمود و البته نیز درهمین ایام دهه فجرامسال، تلویزیون در یکی از قسمتهای مستندی سیاسی بنام "خارج از دید" حمله گسترده ای را بصورت اختصاصی به مسعود بهنود انجام داده و پرونده ی چند لایه ای را بابت خیانت به ملت ،وطن فروشی و خدمت به بیگانگان برایش گشوده بود، برای ذهن نگارنده این یادداشت بابت چرایی پخش فیلمی در روز تاریخی 22 بهمن از سیمای جمهوری اسلامی که مسعود بهنود بعنوان یک چهره ی معاند و مغضوب رسانه ی ملی، نویسنده و بازیگر آن بوده، ابهام بزرگی شکل گرفت و طی یادداشتی که روز 15 بهمن 97 در سایت خبری تحلیلی فصل6 منتشر شد ،خواهان رمز گشایی مدیران رسانه ملی از این معادله شد.
و اما ساعت 16 روز 22 بهمن شبکه افق علیرغم اعلام قبلی و قرار دادن نام فیلم خانه عنکبوت در کنداکتور برنامه های خود،بدون هیچ توضیح و یا اشاره ای، فیلم سینمایی "تشکیلات" را جایگزین فیلم خانه عنکبوت کرد.شاید این اقدام رسانه ملی جزء ناچیزی از آن معادله ی پیچیده ی مورد اشاره را معین کرده باشد اما مهم تر از آن به مخاطبانش ثابت نمود که استراتژی تعریف شده و هدفمندی در تصمیم گیری ،برنامه ریزی و اجرا ندارد. وگرنه اگر اراده به عدم پخش فیلمی با حضور یک چهره ی اپوزیسیون نظام بود، چرا نام این فیلم در لیست انتخاب برای پخش از شبکه افق قرار گرفت و یک هفته پیش تر از طریق روابط عمومی صدا و سیما نیز به تمام رسانه ها اطلاع رسانی شد.
این در حالی است که بهمن سال 1388 در فراز و نشیب اعتراضات بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که همزمان با دوران ریاست عزت الله ضرغامی در رسانه ملی بود، همین فیلم خانه عنکبوت از شبکه یک سیما پخش شد.هرچند بعد از پخش این فیلم در برخی از رسانه ها جسته و گریخته مطالبی مطرح و چالشهایی بطور پراکنده ایجاد شد اما هرگز شکل جدی بخودش نگرفت.
جالب اینکه سال 1386 نیز پخش زنجیره ای فیلمهای دهه شصت محسن مخملباف بعنوان سینماگری انقلابی که از دهه 70 به بعد ضمن زاویه پیدا نمودن با نظام جمهوری اسلامی، در اندیشه و نگرش او چرخشی ناگهانی و متضاد با گذشته اش صورت گرفت، برای ضرغامی رییس رسانه ی ملی که با اقرار خودش، شخصا تصمیم به انجام این کار گرفته بود، حرف و حدیث بسیاری در نزد همفکران و حتی منتقدانش ایجاد کرد که او را در آن روزگار مجبور ساخت تا در هر مجلس و محفلی که وارد می شد به دفاع از عملکرد خود پیرامون دلایل پخش آثار مخملباف بپردازد.
*سردبیر