برگزیده ها
هنوز تصمیمی برای دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده است

فصل 6: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه احیای کارت هوشمند سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین است، گفت: تاکنون تصمیمی برای دو نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است.

فصل6حسن روحانی رئیس جمهوری اخیرا در جلسه با مدیران وزارت راه و شهرسازی از بنزین و دو نرخی بودن آن سخن گفت و اظهار کرد چه اشکالی دارد بنزین دو نرخی باشد.

بنابراین گزارش، موضوع بنزین از موضوعات تاثیر گذار در اقتصاد ایران است حالا یا این تاثیر اقتصادی (از نظر کارکرد) یا اینکه روانی است و سخنان رئیس جمهور در حالی بیان شد که وی بالاترین مقام اجرایی و رئیس قوه مجریه است و در نگاه اول تصمیم برای بنزین دو نرخی و سهمیه بندی در ذهن تصور می‌شود هیچی نمی‌داند این جمله و موضع نظر شخصی ایشان بوده یا دولت. به هر حال هم اکنون در خصوص بنزین نظرات متعددی مطرح است.

دولت تدبیر و امید پس از سرکار آمدن کارت سوخت را به بهانه اینکه این فرآورده دو نرخی نیست، کارت سوخت را حذف کرد، اما بعد از تلاطمات ارز و افزایش نرخ دلار و تفاوت نرخ بنزین در داخل و خارج از کشور قاچاق این سوخت افزایش یافت و دولت تصمیم به احیا کارت سوخت گرفت تا جلوی قاچاق بنزین را بگیرد اما همه مسئولان تاکنون عنوان کردند، قیمت بنزین در سال آینده تغییر نخواهد کرد و احیای کارت سوخت فقط برای جلوگیری از قاچاق آن است.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد سخنان رئیس جمهور در مورد بنزین دو نرخی، گفت: تصمیم در مورد بنزین، یک تصمیم ملی و برای آهاد مردم است زیرا آثار و تبعات آن صرفا برای خودرو دارن منتهی نمی‌شود و بلکه براساس یک پیشینه‌ای که وجود دارد به این دلیل که از نظر اثر گذاری در مباحث اقتصادی که افزایش نرخ تورم یکی از آثار آن است.

وی افزود: ابتدا باید معایب وضع موجود و محاسن تصمیم آینده کاملا تبیین شود؛ اینکه موضوعی را بیان کنیم که از پختگی لازم برخوردار نیست و فقط یک نظر است و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم، بخواهیم به جامعه القا کنیم، مناسب و درست نیست؛ زیرا جامعه گفتمان و نظرات ما مسئولین را به عنوان یک تصمیم تلقی می‌کند و آن را به عنوان یک نظر نمی‌دانند که می‌تواند آشفتگی و تلاطم اقتصادی ایجاد کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نظرات متعدد در مورد بحث بنزین، اضافه کرد: یک نظر این است که یک‌باره قیمت بنزین را افزایش دهیم و نظر دیگری می‌گوید به همه افراد یک کارت انرژی داده شود و یا پشنهادی این است که به هر خانواری فقط برای یک خودرو سهمیه بدهیم و نظر دیگر عنوان می‌کند برای هر خودرو یک میزان سهمیه در نظر گرفته شود و مصرف مازاد بر آن را با قیمت آزاد داد شود و نظرات متعددی برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد.

قره‌خانی با بیان اینکه مسئول اصلی مشکل در مورد بنزین خود دولت‌ها (چه دولت مهر ورزی و چه دولت تدبیر و امید) هستند، گفت: دولت‌ها به مقوله بنزین سیاسی نگاه کردند تا اقتصادی و زیست محیطی. وضعیت کنونی یا آشفتگی که اکنون مشاهده می‌کنیم ناشی از تصمیمات متعدد نابجا در گذشته است.

به گفته وی؛ بهتر بود آقای رئیس جمهور و یا هر مسئولی ابتدا جامعه را آماده کنند و تا جامعه بپذیرد؛ گویی که جامعه این تصمیم را گرفته است تا برای اداره بهتر کشور و برای صیانت از منابع ملی و ... و همه اینها زمینه را بسازند و بعد تصمیم نهایی خود را اعلام و بیان کنند که جامعه هم همراهی خواهد کرد تا اینکه نظرات پراکنده یا بعضا نظرات شخصی که نهایی نیست را اینگونه بیان کنند.

نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: اگر دولت برای موضوع بنزین لایحه بیاورد؛ مجلس نظر خودش می‌دهد و اینگونه نیست که نظرات دولت را بپذیرد، کما اینکه در سال گذشته دولت بنا داشت قیمت حامل‌های انرژی را ۵۰ درصد گران کند؛ اما مجلس ایستاد و مخالفت کرد، زیرا جامعه پذیرش هزینه سنگین آن و افزیش جهشی قیمت‌ها را نداشت و ندارد و این پیشنهاد دولت پس مخالفت مجلس اجرا نشد.

قره‌خانی ادامه داد: اگر تصمیم دولت درست باشد، مجلس از آن حمایت قرار می‌کند، ولی اگر تصمیم کارشناسی و منطبق با واقعیت و به نفع عمومی جامعه و مصالح کلان کشور و ملی توسعه‌ای نباشد، قطعا مجلس نظر خاص خودش را خواهد داد.

وی در مورد دو نرخ شدن بنزین، گفت: اگر قرار است رخ دهد، ابتدا باید کارت سوخت فعال و بنزین سهمیه بندی شود و بپذیریم که سهمیه بندی انجام شود یا نه؛ اگر پذیرفته شد و بعد از دو نرخی بودن سخن بگویم و اینکه سقف و میزان سهمیه چه مقدار و با چه قمیت باشد و قیمت آزاد آن باید چند تعیین شود در حالی که هنوز در سیاست‌های اولیه هستیم و یک تصمیم واحدی گرفته نشده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: تا کنون تصمیمی برای دو نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است، مگر اینکه نظر اخیر رئیس جمهور این انجام آن باشد؛ ولی با توجه به ارتباطی که با دولتمردان و شرکت پالایش و پخش داریم، تصمیمی را اعلام نکردند.

قره‌خانی در پایان در مورد احیای کارت هوشمند سوخت گفت: کارت سوخت به دلیل افزایش حجم زیاد قاچاق بوده و وزارت نفت عنوان کردند می‌خواهند به وسیله کارت سوخت جلوی قاچاق بنزین را بگیرند البته با دو مشکل یکی قاچاق و دومی افزایش میزان مصرف سوخت مواجه هستیم و با استفاده از کارت کارت سوخت می تواند جلوی قاچاق را گرفت، اما آیا از کاربرد بعدی کار سوخت هم استفاده خواهیم کرد یا نه باید گفت که سهمیه بندی بنزین هنوز به صورت قوی مطرح نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بنزین دو نرخی شدن بنزین حسن روحانی مجلس و بنزین
اخرین اخبار