مازندمجلس: انتقال آب دریای خزر و موضوع منطقه آزاد دو دغدغهی مهم نمایندگان استان است. علیمحمد شاعری نماینده حوزه بهشهر، نکا و گلوگاه از آن دسته نمایندگانی است که در هر دو موضوع موضعگیریهای صریحی داشته و به گفتهی خود پرچمدار بحث جلوگیری از انتقال و شیرینسازی آب دریای خزر هست. با وی گفتوگویی ترتیب دادیم که متن آن در ادامه میآید:
بسیاری از مطالبات مردم از طریق دستگاههای اجرایی شنیده نمیشود
شاعری با تأکید بر اهمیت جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی بیان داشت: مجلس طبق فرمودهی امام (ره) و رهبری دارای بالاترین جایگاه در اداره کشور بوده و در رأس همهی امور کشور است. وظیفهی اصلی مجلس قانونگذاری، نظارت بر اجرای صحیح قانون، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت و بررسی طرحها و لوایح و همینطور پیگیری مطالبات مردم است. مجلس وظیفهی اجرایی ندارد اما با توجه به وظیفهاش در حوزه نظارت، ضعفها و چالشهایی که در حوزههای مختلف قرار دارد را موردبررسی قرار میدهد. مجلس در بخش قانونگذاری با استفاده از سازوکار طرحها و لوایح مسیر حرکت دولت و قوه قضاییه را مشخص میکند.
همچنین سازوکار مجلس در اجرای وظیفهی نظارتیاش، کارهایی مانند سؤال تحقیق و تفحص و استیضاح نمایندگان و رئیسجمهور است. علاوه بر قانونگذاری و نظارت وظیفهی سوم مجلس پیگیری مطالبات مردم است. بسیاری از مطالبات مردم شاید از طریق دستگاههای اجرایی قابلشنیدن نباشد. مردم با نمایندگان بیشتر ارتباط دارند و دسترسی به نمایندگان آسانتر است.
چالش خاصی میان شورای نگهبان و مجلس وجود ندارد
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه با اشاره به تعامل میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، گفت: نقش شورای نگهبان سیانت از قانون اساسی جمهوری اسلامی است. شورای نگهبان وظیفه دارد تمامی مصوبات مجلس را با قانون اساسی و شرع انطباق دهد. طی این مدت چالش خاصی را میان مجلس دهم و شورای نگهبان ندیدهام. ممکن است اختلافسلیقه باشد که طبیعی است. سعی میکنیم در بررسی طرحها و لوایح بهگونهای عمل کنیم که حداقل اختلافنظر میان شورای نگهبان و مجلس به وجود بیاید. ممکن است در برخی موارد نمایندگان اصرار به مصوبات قبلی خود داشته باشند که در آن صورت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده میشود. اکنون ارتباط سازنده با شورای نگهبان وجود دارد.
دولت به علت برخی ملاحظات سیاسی ایجاد منطقه آزاد را به تأخیر انداخت
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: منطقه آزاد فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات و کمک به اشتغال و تولید است. در اکثر استانهای مرزی دارای یک یا دو منطقه آزاد هستیم و یا اینکه ایجاد منطقه آزاد مراحل نهایی خودش را طی میکند؛ اما استان مازندران دارای هیچ منطقه آزادی نیست. از زمان شروع مجلس دهم بنده پیگیر جدی ایجاد منطقه آزاد در منطقه ویژه امیرآباد شدم. بررسیهای کارشناسی در شورای برنامهریزی و توسعه استان در سال 95 به تصویب رسید. این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال شد و به تصویب رسید. نظر دبیرخانه نیز به شورای عالی ارجاع شد و در شورای عالی مناطق آزاد که در آبان 95 به ریاست آقای جهانگیری تشکیل شد؛ با توجه به زیرساختها و شاخصهای فنی منطقه آزاد امیرآباد را تصویب کردند. این مصوبه توسط آقای ترکان در آبان 95 به استان مازندران ابلاغ شد و در رسانه ملی اعلام شد. ولی نهایتاً دولت به علت برخی ملاحظات سیاسی و به بهانه انتخابات 96 و همچنین به علت اختلافنظری که میان تعدادی از نمایندگان وجود داشت؛ ایجاد منطقه آزاد را به تأخیر انداخت. درنهایت تصمیمگیری در خصوص منطقه آزاد به بعد از انتخابات موکول شد.
وظیفه نماینده بررسی مکان مناسب برای ایجاد منطقه آزاد نیست
شاعری ادامه داد: البته دولت بعدازآن اعلام کرد، مجمع نمایندگان مازندران به نقطه مشترکی در خصوص منطقه آزاد برسند و یک مکان را مشخص کنند که دولت در خصوص ارسال لایحه به مجلس تصمیمگیری کند. این تصمیم دولت کاملاً سیاسی بود و کارشناسی نبود. وظیفه نماینده این نیست که بررسی کند در کدام نقطه از استان ظرفیت ایجاد منطقه آزاد وجود دارد. تشخیص اینکه کدام شهرستان میتواند منطقه آزاد داشته باشد بر عهده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است. در مازندران به علت اختلافنظر میان نمایندگان و عدم توانایی دولت در مدیریت اختلافات بهنوعی توپ به زمین نمایندهها انداخته شد. بر اساس شاخصها باید مقایسهای میان منطقه ویژه امیرآباد، بندر نوشهر و بندر فریدونکنار صورت گیرد و هرکدام از این مناطق که برتری داشت بهعنوان منطقه آزاد انتخاب شود. منافع مردم نباید قربانی ملاحظات سیاسی، اختلافات شهرستانی و اختلافات شرق و غرب استان شود. چندین سال است که اختلافنظرها باعث شده تا مردم مازندران از امتیاز منطقه آزاد محروم باشند.
استاندار در خصوص منطقه آزاد تصمیم شجاعانه اتخاذ کند
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران خطاب به استاندار مازندران ادامه داد: توصیه من به استاندار مازندران این است که اگر میخواهند کار ماندگاری در استان انجام دهند، باید در خصوص منطقه آزاد تصمیم شجاعانه، علمی و جدا از تعصبات شرق و غرب مازندران اتخاذ کنند؛ زیرا هزاران نفر میتوانند در این منطقه به فعالیت اقتصادی مشغول شوند. بنده در حال حاضر هیچ منطقهای را بهاندازه منطقه ویژه امیرآباد برای تبدیلشدن به منطقه آزاد مناسب نمیدانم. حال اینکه چرا دولت با تمامی دلایل و نظرات کارشناسی که وجود دارد در این خصوص تعلل میکند، باید پاسخش را در جای دیگری جستجو کرد. هرجا تصمیم غیرکارشناسی برای توسعه کشور گرفته میشود مردم ضرر میکنند. نمایندگان دنبال رأی خود و انتخابات هستند. ما نباید سرنوشت یک استان را به منافع نمایندگان گره بزنیم.
پروژه انتقال آب دریای خزر منتفی است
شاعری ضمن تأکید بر منتفی بودن بحث پروژهی انتقال آب دریای خزر تصریح کرد: خزر یک دریاچه بسته است. هرگونه دستکاری در اکوسیستم دریاچههای بسته در دنیا ممنوع است. هر نوع شیرینسازی و تخلیه پسماند نمک به دریا و برداشت آب از دریاچه بستهای مثل خزر، موجب خشک شدن تدریجی دریاچه و به خطر افتادن اکوسیستم خزر میشود. خزر بهصورت دورهای در حال پسروی است. اگر دریای خزر با برداشت آب و شیرینسازی خشک شود تبدیل به شنزارهای نمکی خواهد شد. این اقدام غیر کارشناسی است. در مقابل هر اقدام غیر کارشناسی ایستادگی میکنم. اجازه نخواهیم داد ارومیه دیگری در شمال ایران به وجود بیاید.
اگر نمایندگان از سوی مردم نارضایتی ببینند؛ به موضوع عزل و نصب مدیران ورود پیدا میکنند
این نماینده مجلس در پایان گفتوگو با اشاره به موضع خود در خصوص عزل و نصب مدیران، بیان کرد: بارها اعلام کردم نمایندگان بهصورت مستقیم نمیتوانند در عزل و نصب مدیران دخالت داشته باشند؛ اما اگر در اداره امور کشور نارضایتی از سوی مردم ببینند وظیفهدارند برای جلوگیری از نارضایتی مردم به موضوع ورود پیدا کنند. اینطور نیست که نمایندهای اعلام کند فلان شخص مدیرکل من است. یا این فرماندار، فرماندار من است؛ اما اگر نماینده از طرف استاندار یا وزیر مورد مشورت قرار بگیرد، یقیناً نظر مشورتی خود را بیان میکند.
وی گفت: نماینده پس از انتصاب مدیر جدید عملکرد مدیر را مورد بررسی قرار میدهد و اگر عملکرد در چارچوب برنامهها نباشد، نماینده آن مسئول را مورد پیگیری قانونی قرار خواهد داد.
مصاحبه از: سید محمدمهدی کیا