اختصاصی مازندمجلس: اختلافنظر میان مجلس و شورای نگهبان طبیعی است
نانوا کناری در ابتدای گفتوگو پس از تأکید بر جایگاه مجلس از دیدگاه امام و رهبری به بحث تعامل مجلس و شورای نگهبان پرداخت و گفت: زمانی که تشکیلاتی بهعنوان محور تصمیمگیری قرار میدهیم، حتماً نظرات مختلفی را نسبت به موضوعی خواهیم داشت. این موضوع امری طبیعی است. به هر شکل 10 نفر در یکجا و 10 نفر درجایی دیگر تصمیماتی را اتخاذ کنند حتماً اختلافاتی به وجود خواهد آمد که طبیعی است. اینطور نیست که همه یک نظر داشته باشند؛ چراکه اگر همه یک نظر را داشتند احتیاجی به تشکیلات نبود. ولی این اختلافات نظری که به وجود میآید حتماً باید به یک نقطهی مشترک برسد. لذا بر همین اساس در یک موضوع که اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس رخ میدهد، مجلس تشخیص مصلحت نظام در این موضوع ورود پیدا میکند. این اختلافات طبیعی است برای مثال کشورهایی که دو مجلس دارند، سنا و مجلس ملی یا عوام، حتماً به اختلافاتی میرسند و باید این اختلافات طبیعی را پذیرفت.
پیشنهاد تعیین سه منطقه آزاد در مازندران به دولت ابلاغ شد
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار عنوان کرد: بحث منطقه آزاد بهگونهای است که مردم نوشهر و چالوس مدعی هستند باید در آن حوزه منطقه آزاد شکل بگیرد. فریدونکنار و بابلسر هم از دیگر مدعیان هستند. بندر امیرآباد هم از اصلیترین مدعیان منطقه آزاد است. ما بهعنوان نمایندگان مجلس مازندران پیشنهاد دادیم که سهنقطه از مازندران بهعنوان منطقه آزاد معین شود. برای مثال نوشهر و چالوس منطقه آزاد توریستی تجاری، بابلسر و فریدونکنار بهعنوان منطقه آزاد فناوری و تجاری و در آخر بندر امیرآباد هم بهعنوان منطقه آزاد صنعتی تجاری اعلام شوند. این پیشنهاد از طرف مجمع نمایندگان استان مازندران به سازمان مناطق آزاد ارائهشده است و به رئیسجمهور هم این پیشنهادها ابلاغ شد.
وی افزود: به عقیده من در این موضوع احتمالاً اتفاقنظر وجود نخواهد داشت؛ یعنی دولت این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت. بنده یک پیشنهادی به دوستان دادم مبنی بر اینکه بیایم یک کار کارشناسی انجام دهیم؛ که دیگر حرفوحدیثی هم در این موضوع پیش نیاید و این فرصت برای استان مازندران به وجود بیاید. پیشنهاد من این بود که در سه حوزه اشاره شده دو کارشناس و فرماندار حوزه با متخصصین منطقه آزاد کشوری جلسهای ترتیب دهند و نظر کارشناسی ارائه کنند؛ مبنی بر اینکه اگر قرار بر انتخاب یک حوزه از حوزههای عنوانشده بود، کدام بخش برای مازندران بهتر و بهصرفهتر است. این پیشنهاد من بود که تعدادی از دوستان پذیرفتند. اینکه دیگران به چه ترتیب میخواهند کار را انجام دهند اطلاعی ندارم اما این بحثی بود که ما انجام دادیم که بعضاً استقبال شد؛ یعنی ما اضطرار بر موضوعی نداشته باشیم که خدایی ناکرده یک امتیاز خوبی که در مازندران میتواند وجود داشته باشد از دست رود. تعصبی هم وجود نداشته باشد و پس ازنظر کارشناسان به پیشنهاد آنها عمل کنیم.
اگر قرار بر انتقال آب باشد، این اتفاق باید برای مازندران رخ دهد نه استان سمنان
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به تجربهی تلخی که از انتقال آب دریاچهی ارومیه داریم، بحث انتقال آب دریای خزر را باید با این نگاه بنگریم که اگر انتقال آب رخ دهد، اکوسیستم منطقهی دریای مازندران تغییر میکند و به شوری آب اضافه میشود. همچنین بحث کمبود آب در دریای مازندران به وجود میآید. مازندران بهخودیخود در سالهای اخیر به مشکل کمآبی دچار شده است و کشاورزان بابلسر و فریدونکنار برای کشاورزی خود با بحث کمبود آب شدید دستوپنجه نرم میکنند. کشاورزی آنها دچار آسیب شده است. اگر قرار بر انتقال آب باشد، این اتفاق باید برای مازندران رخ دهد نه استان سمنان.
مشورت برای رسیدن به نقطه مطلوب، دخالت محسوب نمیشود
نانوا کناری در مورد برخی گمانهزنیها در خصوص اعمالنفوذ نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران، اظهار داشت: بهعنوان نمایندهی مردم، اگر فرماندار ضعیفی در حوزه بنده معرفی شود، وظیفه بنده چیست؟ حتماً باید نظری دهم که بهترینها برای حوزهی من انتخاب شوند. اگر فرمانداری بیاید و به مردم توجهی نکند و به وظیفه خود عمل نکند تکلیف چیست؟ مگر وظیفهی نماینده پیگیری مطالبات مردم نیست؟ پس یک نگاه مشورتی که بتواند مؤثر هم واقع شود حتماً باید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: زمانی که قرار است لایحهای در مجلس به تصویب برسد، مگر نمایندگان مجلس با دولت مشورت نمیکنند؟ در جهت رسیدن به یک نقطهی مطلوب این روابط باید ایجاد شود. این موضوع دخالت در امور محسوب نمیشود بلکه همفکری بهحساب میآید. اگر استانداری وارد شود و بگوید من با نمایندگان کاری ندارم یا برعکس نمایندگان بگویند ما با استاندار کاری نداریم، آیا مردم مازندران ضربه نمیخورند؟ آیا در توان استاندار هست که تمام امورات را به سرانجام برساند؟ اگر بخواهیم بودجهای برای مازندران بگیریم وظیفهی پیگیری با چه کسی است؟ درست است که کار اجرایی مسئولیتش با دستگاه اجرایی است اما این دو در کنار هم چقدر میتوانند همافزایی ایجاد کنند؟ به این دلیل ما میگوییم کار مشورتی و رسیدن به یک اقدام مثبتتر باید در کنار یکدیگر باشد.
بعید است افزایش تعداد نمایندگان رخ دهد
این نماینده مجلس در بخش پایانی گفتوگو با اشاره به دو موضوع افزایش تعداد نمایندگان و استانی شدن انتخابات، بیان داشت: اگر قرار باشد که مجلس به افزایش تعداد نمایندگان رای دهد، ما تلاش میکنیم که به تعداد نمایندگان مازندران اضافه شود. باید به جمع بندی رسید که افزایش تعداد نمایندگان مجلس برای کدام حوزه نیاز است، اما من بعید میدانم افزایشی رخ دهد و مجلس هم هنوز اقدامی در این جهت انجام نداده است.