به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در نظر دارد با توسعه زیر ساخت های حمل ونقل ریلی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه جابجایی 30 درصد بار و 20 درصد مسافر کشور را به شبکه ریلی منتقل کند و از این رو چندین پروژه برای توسعه شبکه ریلی کشور و ارتقای جایگاه ایران در ترانزیت ریلی در منطقه در دست اقدام دارد.
برای تحقق این مهم و کاهش تردد در بخش حمل ونقل جاده ای دولت در نظر دارد بخشی از پروژه های حمل و نقل ریلی را با استفاده از فاینانس اجرایی کند؛ برقی کردن مسیر تهران - مشهد با یک میلیارد و 800 میلیون دلار با فیانانس یک شرکت چینی یکی از مهم ترین پروژه های ریلی در کشور است.
قرارداد 3 میلیارد یورویی تامین مالی و ساخت واگن های باری، مسافری و لوکوموتیو بین مرکز توسعه صادرات روسیه و راهآهن ایران یکی دیگر از پروژه های مهم ریلی کشور است و مقرر شده 20 هزار دستگاه واگن باری، یک هزار واگن مسافری و 350 دستگاه لوکوموتیو و برخی تجهیزات مورد نیاز این بخش، با همکاری واگنسازان داخلی در کشور تولید شود.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با یادآوری ضرورت توسعه شبکه ریلی با استفاده از توانمندیهای داخلی، تاکید کرد: توسعه شبکه ریلی با استفاده از توانمندی های داخلی یکی از مهمترین راه های حمایت از تولید داخلی و افزایش اشتغالزایی در کشور است.
سخنگوی کمیسون عمران مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه بر توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تاکید شده و سالیانه یک میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی به توسعه شبکه ریلی و راه آهن اختصاص یافته است.
بدری با بیان اینکه راه آهن می تواند در راستای حمایت از کالای ایرانی و افزایش اشتغال به تولید داخلی ریل و واگن نیز کمک کند، اظهار داشت: خوشبختانه اقدام هایی در این زمینه از سوی ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل ملی انجام شده و قراردادهایی نیز برای تولید آن در داخل منعقد شده است ؛ از این رو شرکت راه آهن می تواند در خریدهای مورد نیاز خود از تولیدات کارخانجات داخلی استفاده کند.
سخنگوی کمیسیون عمران در عین حال تصریح کرد: شرکت های تولید کننده ریل و واگن داخلی نیز باید در تولیدات خود ملزم به رعایت استاندارد های تایید شده بین المللی در این بخش باشند، زیرا رعایت این استانداردها لازمه ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی و رقابت اقتصادی در کشور است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با تولید کالایی در سطح استانداردهای جهانی، دشمنان نیز قادر نخواهند بود با تحریم های اقتصادی کشور ما را تحت فشار قرار دهند.
وی تاکید کرد: شرکت راه آهن می تواند با استفاده از منابع مالی دولتی و یارانه ای از محل 20 درصد پروژه های عمرانی در توسعه زیرساخت ها کشور بهره ببرد و دولت نیز می تواند با اختصاص وام های کم بهره به تولیدکنندگان ریل و واگن شرایط را برای رقابت آنها فراهم کند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: حتی اگر قیمت تولیدات داخلی از نمونه های مشابه خارجی گرانتر باشد، باید از آن حمایت کرد زیرا با خرید کالاهای داخلی، سرمایه در کشور جریان می یابد و سود آن به جیب تولیدکنندگان داخلی می رود که در نهایت به نفع اقتصاد ملی است.
بدری درباره نقش راه آهن در تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: حمل و نقل ریلی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان از مطمئن ترین و ایمن ترین حمل و نقل است و توسعه زیرساخت های آن با استفاده از کالای ایرانی به رشد و رونق اقتصادی کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه حمل مواد اولیه و کالای های داخلی به وسیله راه آهن می تواند موجب کاهش قیمت محصولات داخلی شود، اظهار داشت: این مساله در کاهش هزینه صاحبان کالا نیز موثر است و هزینه تولید کنندگان داخلی را بسیار کاهش خواهد داد.
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین درباره رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولید کنندگان خارجی تصریح کرد: رونق کسب و کار تولیدکنندگان داخلی به خصوص در حوزه ریلی کشور نیازمند حمایت های بیشتر دولت است تا توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور بیش از پیش تسهیل شود.
اقتصام**1108*2025
اقتصاد
صندوق توسعه ملي
فاينانس خارجي
صديف بدري