وی افزود: به این ترتیب توانستیم مصوبه لازم برای دریافت ۲۶۰میلیون یورو سرمایه لازم برای تکمیل دو فاز باقی مانده این پالایشگاه را کسب کنیم.
دادور ادامه داد: شناسنامه لازم و اسناد و مدارکی که بانک عامل این پروژه نیاز داشت، تهیه و تحویل داده شده است؛ ضمن اینکه اسناد و مدارک لازم برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰ میلیون یورو نیز تهیه گردیده، اما تا پایان سال، حداقل ۱۰۰ میلیون یورو را دریافت می کنیم.
این مقام مسئول با اعلام اینکه واحد تقطیر فاز دوم در سرویس است، افزود: فرآورده نفت گاز و نفتا در مسیر مخازن بوده و گاز مایع به سمت واحد مراکس گاز مایع هدایت می شود؛ بر این اساس، فعلا ظرفیت ۹۰ هزار بشکه ای تولید فاز ۲ فعال است اما ظرفیت کل ۱۲۰ هزار بشکه است.
دادور با بیان اینکه هفته آینده محصولات یورو۵ گازوییل را تحویل بازار می دهیم، خاطرنشان کرد: از سویی دیگر هفته آینده حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از فاز یک و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه گازوییل یورو ۵، از فاز ۲ این پالایشگاه تولید می شود و به این ترتیب می توانیم ۶ و نیم میلیون بشکه گازوییل یورو ۵ را به بازار مصرف عرضه کنیم.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نرخ بهره وام صندوق توسعه ملی را ۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: بخشی از هزینه های توسعه و تکمیل فاز ۲ و ۳ این پالایشگاه، از محل فروش فرآورده ها است که البته اکنون این میزان آورده سرمایه از محل فروش مبلغ قابل توجهی نیست؛ اما به طور حدودی ماهانه یا هر دو ماه، یک محموله را می فروشیم و هزینه آن را صرف توسعه بخش های باقی مانده شده است.
وی با تاکید بر اینکه ما به فاینانس و سود بانکی علاقه ای نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر حداقل ۶۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند که اکثریت آنها، مقیم بندرعباس و بومی هستند و برخی دیگر به منظور جلوگیری از هدررفت زمان و بالارفتن بهره وری، در خوابگاه هایی که برای آنها در خود پالایشگاه تهیه شده، شب را سپری می کنند.
بر اساس گفته های این مقام مسئول، با ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو دیگر می توانیم فاز دوم این پالایشگاه را به تولید پایدار برسانیم؛ این در حالی است که اجناس و تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه به سرعت و وفور وارد روند عملیاتی می شود و مشکلی در این زمینه نیست. از سوی دیگر، کاتالیست های مورد استفاده در این پالایشگاه با کیفیت کاملا تولید داخل است؛ بنابراین حتی در شرایطی که تحریم ها یا هرگونه ممنوعیتی در این زمینه وجود داشته باشد، مشکلی در تامین و تعویض این کاتالیست ها وجود ندارد.
داور گفت: برخی از پالایشگاه های کشور، کاتالیست های خود را از چین و هند تامین می کنند که در برخی موارد ممکن است برای تعویض آن به مشکل بخورند؛ اما این موضوع درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادق نیست.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان موافق عرضه اوراق مشارکت در راستای جذب سرمایه نیستیم و منابع صندوق توسعه برای ما کافی است، گفت: افتتاح فاز دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس را می توانیم پیش از پایان سال نیز شاهد باشیم؛ اما تولید پایدار این فاز در فروردین یا نهایتا اردیبهشت ماه سال آینده، انجام میشود؛ البته امیدوارم تا آن زمان واحد تقطیر فاز ۳ نیز وارد مدار شود.
وی تاکید کرد: تا پایان امسال از واردات بنزین بی نیاز شده و واردات صفر می شود؛ چرا که هم ذخایر هم وضعیت تولید مطلوب است. بنزین ماه گذشته این پالایشگاه با اکتان بالای ۹۰ ، بنزن ۰.۳ و آروماتیک ۲۸ و گوگرد ۰.۵ پی.پی.ام تحویل داده شده است؛ ضمن اینکه بنزین یورو ۵ نیز با اکتان ۹۱.۵ عرضه می شود.
دادور در توضیح وضعیت تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: با توجه به همکاری گمرکات کشور هیچ تجهیزی در گمرک باقی نمانده و با استفاده از مجوز به صورت نسیه کالاها را ترخیص کردیم. کوچکترین نیاز ما به تجهیزات نیز از طریق هوایی تامین و ترخیص آن در یک روز انجام می شود که البته این امر با راهنمایی و همکاری مسئولان گمرک انجام شده است. از ایتالیا، اسپانیا تجهیزات واردات داشتیم که سهم در نهایت ۲۵ درصد را از کل تجهیزات را به خود تخصیص می دهد.