وی بیان داشت: فرهنگ حاکم بر جامعه و کسب و کار هم این مسئله را مضاعف میکند، اما تا چه اندازه این مسیر درست و قابل اجراست و چرا برای اینکه اختراعی اجرایی و تجاریسازی شود، این مسیر را در نظر گرفتیم که اول باید تولید را آغاز کند و آیا از مخترع بر میآید که این کار را انجام دهد یا خیر.
قنبرپور عنوان کرد: مخترع یا باید خودش دست به کار شود و کسب و کاری را برای تجاریسازی اختراع آغاز کند که معمولا برای تامین مالی به دنبال اخذ تسهیلات هستند.
رئیس مرکز فنبازار ملی ایران ادامه داد: اما مسیرهای دیگر این است که مخترع سرمایهگذار جذب کند و با قرارداد مشارکت کار را پیش ببرد یا اینکه نوآوری خود را به صنعت واگذار کند و با یک رابطه تجاری مخترع هم منتفع شود.
وی با طرح این مسئله که چرا رابطه مخترع و صنعت و سرمایهگذار در کشور ما روان نیست، ابراز داشت: عدم آگاهی از اختراع، عدم اعتماد به مخترع، مشکلات فراوان در تولید و به حاشیه رفتن نوآوری، عدم اطلاع از اختراع و نوآوری و عدم وجود زبان مشترک با مخترع و تعامل نامناسب و از سوی دیگر عدم اعتماد نوآوران به سرمایهگذار، ترس از افشای اطلاعات و ... مطرح است.
قنبرپور گفت: در ماده 17 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت باید از راهاندازی بازار فناوری و بورس ایده حمایت کند و این مسئله ارتباط مخترع و صنعت و سرمایهگذار دسترسی باشد.
وی تصریح کرد: از سال 89 تعاملاتی در این زمینه برقرار و بازار دارایی فکری ایجاد شد و کار خود را در خرداد 93 آغاز کرد.
قنبرپور افزود: بازار دارایی فکری، بازار قانونی، تخصصی و قابل اعتماد برای طرفین است و اختراعات را از نظر فنی ارزیابی مجدد میکند و غربالگری در مورد آنها صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: ارزشگذاری و قیمتگذاری و رسیدن به عدد مورد توافق طرفین، بازاریابی دارایی فکری و اختراع، ایجاد جریان فرهنگی که طرفین راحتتر به نتیجه برسند در بازار دارایی فکری مدنظر است.
قنبرپور گفت: بازار دارایی فکری، یک بورس تخصصی است که عمدتا در آن اختراعها عرضه میشوند و مواردی هم طرح صنعتی و علامت تجاری وجود دارد.
رئیس مرکز فنبازار ملی ایران با اشاره به انواع معاملات در بازار دارایی فکری بیان داشت: فروش قطعی دارایی فکری به خریدار، واگذاری موقتی دارایی فکری به خریدار، مشارکت با سرمایهگذار در این بازار وجود دارد.
قنبرپور ادامه داد: برای فعالسازی بازار نیاز به تعامل رودررو میان صاحب دانش فنی و مذاکرات است، لذا برگزاری فستیوالهای بازار دارایی فکری در نظر گرفته شد که ارتباط میان مخترع و نوآور و سرمایهگذار و صنعتگر ایجاد میشود.
وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین فستیوال فنبازار با محوریت نوآوریهای حوزه سلامت در استان کرمان بیان داشت: در مجموع 29 معامله در 10 رویداد فستیوال تاکنون در بازار دارایی فکری انجام شده و میانگین ارزش معاملات 257 میلیارد ریال بوده است.
قنبرپور خاطرنشان کرد: ما همیشه کارگزار و واسط نوآوری داریم که ارتباط طرفین را تنظیم میکند تا در نهایت به قرارداد تجاری برسیم، باید زبان مشترک میان مخترع و سرمایهگذار ایجاد کرد.
چ