مازندمجلس: مشاور رئیسجمهور در کنایهای به روزنامه کیهان، در کنال تلگرامی خود نوشت: نقد روحانی معطوف به نوعی از اسلامیسازی است که به ظاهریترین و شکلیترین وجوه خارجی و نمایشی یک پدیده میپردازد و با تغییر ظاهر، ادعای اسلامیشدن آن را میکند.
به گزارش نامه نیوز رئیس جمهور در سخنان خود گفته بود: «برخی از تقسیمبندیهایی که پس از انقلاب در جامعه رخ داده، چندان دقیق نیست. قطعاً علم اسلامی و غیراسلامی شبیه همدیگر است و تفاوتی میان آنها وجود ندارد، بلکه اهداف فرق دارد. ما نمیتوانیم بگوییم فلان خودرو اسلامی است و آن یکی نیست. اینکه شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودروی اسلامی نمیشود. اما اینکه چگونه از این خودرو به نحو احسن استفاده کنیم، میتواند در این تقسیمبندی موثر بوده و تاثیر بگذارد. این نحوه استفاده نشاندهنده فردی است که دارای آرمانهای بلند است.»
کیهان روز بعد -دوشنبه 7 اسفند- در بخشی از گزارش خود نوشت: «ضمن آنکه طرح مثال ماشینی که از سوی رئیسجمهور مطرح شد به غایت عجیب و غیرمنتظره بود! مگر کسی مدعی شده که با گذاشتن قرآن، ماشین اسلامی میشود؟ یا مگر کسی مقوله تولید ماشین اسلامی را مطرح کرده است؟ عدم تمایز میان علوم انسانی و دیگر علوم خود بزرگترین محل ایجاد شائبه در سخنرانی رئیسجمهور بود که همان بسترهای حاشیه آفرین هستند. چنانکه تمام مثالهای روحانی از علوم ریاضی و علوم طبیعی بود و حتی یک مورد از علوم انسانی گفته نشد.»
امروز حسام الدین آشنا به این گزارش کیهان واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود این طور نوشت: کیهان در سال 1386 ایده هایی بلند پروازانه در مورد تولید خودروی اسلامی با همکاری ایران، مالزی، اندونزی و ترکیه مطرح شد و وزیر صنایع و مدیر وقت ایران خودرو به عنوان پیشگامان این طرح بزرگ امکان سنجی، زمانبندی و بودجه بندی آن را هم اعلام کردند. طرفهای مالزیایی این خبر را به شرح زیر رسانه ای کردند:
«خودرویی با قبله نما و جایگاه قرآن و روسریسرمایه گذاری ایران در مالزی براي ساخت خودرو اسلامي
زينال عابدين مدير عامل شركت ملي خودرو سازي مالزي به شبكه ملي برناما مالزي اعلام كرده كه اين كار كه به پيشنهاد ايران انجام مي شود شامل نصب تجهيزاتي در خودروها مانند قطب نماست كه به وسيله آن بتوان جهت قبله را پيدا كرد و همچنين جايگاههاي ويژه اي براي قرار دادن قرآن و روسري می باشد.»
مشاور رئیس جمهور در ادامه نوشت: البته این طرح هم به سرنوشت برخی از دیگر طرحهای دولت محمود مبتلا شد ولی متاسفانه کیهان فرصت نقد و بررسی آن را نداشت.
آشنا افزود: نقد روحانی معطوف به نوعی از اسلامی سازی است که به ظاهری ترین و شکلی ترین وجوه خارجی و نمایشی یک پدیده می پردازد و با تغییر ظاهر، ادعای اسلامی شدن آن را می نماید. ای کاش به جای هجمه به روحانی رویکرد ظاهرسازی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. یکی از تجربیات راهبردی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ضرورت فراتر رفتن از ظاهرسازی از طریق اضافه کردن پسوند اسلامی به امور ذاتا سکولار برای اقناع متشرعین است. این رویکرد در قانون بانکداری"اسلامی" و برخی دیگر از قوانین نیز مشاهده می شود.
منبع : نامه نیوز