وزیر حمل و نقل چین در بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: سانچی دوباره در حدود ساعت ۱۲ شب ۱۴ ژانویه منفجر شد که این موضوع باعث شد تا کل کشتی، آتش گرفته و شعله های آتش تا ۸۰۰ الی هزار متر پرتاب شوند.
پاول جانستون مسئول واحد علوم گرین پیس اینترنشنال در دانشگاه اگزتر در این رابطه گفت: رصد و ارزیابی مسئولان به منظور درک میزان اثرات پزیست محیطی بالقوه و نیز تصمیم گیری درباره گام های بعدی از منظر نجات کشتی و امکان نشت بیشتر، بسیار حیاتی است.
در حال حاضر که نفتکش سانچی غرق شده است، میعانات بی رنگ باقی مانده را به سختی می توان پیگیری کرد و اثرات آن بر شیلات محلی می تواند بلندمدت باشد. گرین پیس می گوید این منطقه محل رشد بسیاری از انواع موجودات تجاری مانند ماهی کت چرمی و ماهی های مرکب قلمی و نیز محل اقامت زمستانه برخی از انواع موجودات خوراکی مانند ماهی های بال اسبی ژاپنی، قباد ژاپنی و خرچنگ آبی است.
شرکت اسکالد نروژ بیمه گر بدنه کشتی تانکر نفتکش سانچی و بیمه گر P&I کشتی باربری سی اف کریستال هنگ کنگی بوده است. برآورد ارزش بدنه کشتی بیش از ۳۰ میلیون دلار است. بیمه گر نروژی در اظهار نظری اعلام کرد که ۳۰ درصد از ارزش بدنه کشتی سانچی از طریق بازار ایران انجام می پذیرد در حالی که ۷۰ درصد مابقی آن از طریق بازار بیمه بین المللی (۱۱ بیمه گر مختلف) پوشش داده می شود که از این میان، سهم شرکت اسکالد تنها ۱۵ درصد است.
این حادثه نمره منفی دیگری برای امنیت دریایی در منطقه آسیا محسوب می شود. بیش از یک چهارم خسارت های کشتیرانی در سال ۲۰۱۶، در منطقه دریانوردی آسیا رخ داده که براساس ارزیابی گزارش آلیانزف پُرهزینه ترین خسارت ها را در دهه گذشته برجای گذاشته است.
خسارت ها در آسیا اغلب نسبت به مناطق دیگر حادثه خیز یعنی شرق مدیترانه و دریای سیاه دو برابر بوده است. هنوز بزرگی خسارت سانچی کاملا مشخص نشده اما انتظار می رود که به عنوان یکی از بزرگترین خسارت های منطقه آبی آسیایی به ثبت برسد.