رئیس اتحادیه پوشاک ایران افزود: البته برندهای مطرح و شناخته شده دنیا که معمولا اروپایی هستند، هیچ کدام تمایلی برای اخذ این مجوز از خود نشان ندادند.
شیرازی با اشاره به مادهای از دستورالعمل واردات پوشاک مبنی بر اینکه شرکت خارجی یا نماینده مکلف است؛ طی دو سال اول حداقل 20 درصد ارزش واردات را در داخل ایران تولید کند، گفت: اگرچه این بند از دستورالعمل بسیار خوب است، اما باید ملاحظاتی در تدوین این دستورالعمل صورت میگرفت که آیا برای یک برند بینالمللی اروپایی بستر تولید از قبیل دانش، تکنولوژی و تجهیزات در کشورمان فراهم است.
رئیس اتحادیه پوشاک ایران بیان داشت: 10 سال تحریم و ارتباط نداشتن با دنیا تا حدودی ما را از تکنولوژی دنیا عقب نگاه داشته است و بنابراین قطعا برندهای مطرح دنیا تمایل برای تولید در این شرایط را نخواهند داشت.
شیرازی افزود: دستورالعمل واردات پوشاک باعث شد برندهای نازل ترکیه برای حضور بیشتر در بازار پوشاک ایران فرصت به دست آورند، به طوری که الان بازار پوشاک تهران و حتی شهرستانها جولانگاه برندهای نامتعارف پوشاک شده است.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه در این شرایط برندهای نامتعارف ترک با اخذ مجوز یکی پس از دیگری فروشگاه افتتاح میکنند، تصریح کرد: استقبال مردم هم برای خرید پوشاک از این فروشگاهها خوب است چون هم جاذبه بالایی دارند و هم قیمت مناسبتری نسبت به تولیدات داخلی اعمال میکنند.
وی افزود: فروشگاههای عرضه پوشاک ترک یکی پس از دیگری در پاساژهای مطرح تهران و شهرستانها افتتاح میشود، در حالی که تولیدکنندگان ایرانی توان اجاره این فروشگاهها را ندارند.
شیرازی بیان داشت: دولت ترکیه از تولید کننده خود حمایتهای خوبی میکند، به همین دلیل تولید کنندگان قادر به تولید با قیمت پایینتر میشوند.
رئیس اتحادیه پوشاک ایران اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که دارم، تاکنون 30 برند خارجی بر اساس دستورالعمل مذکور برای واردات و عرضه پوشاک مجوز اخذ کردهاند.
* تصاحب بازار خرده فروشان پوشاک با شعب فروشگاههای ترک
وی گفت: قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک شعب فروشگاههای عرضه پوشاک خارجی بسیار کم و محدود بود اما اکنون تعداد این شعب روز به روز در حال افزایش است. به طوری که بازار خرده فروشان پوشاک را تصاحب کرده است.
شیرازی بیان داشت: قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک فقط ناله تولید کننده داخلی به آسمان میرفت، اما با اجرا شدن دستورالعمل مذکور، ناله عرضه کنندگان پوشاک هم به آسمان هفتم رسیده است.
وی افزود: برندهای نازل ترک بر اساس این دستورالعمل وارد بازار ایران شدهاند و تولید کننده و عرضه کننده ایرانی هم توان رقابت با آنها را به دلیل هزینه بالای تولید از جمله بیمه و مالیات ندارد.
شیرازی گفت: فروشگاههای عرضه کننده پوشاک ترک در سطح تهران و ایران به سرعت در حال تکثیر است و این برندها نه تنها تولید پوشاک را مختل کردهاند، بلکه بازار فروش را هم گرفتهاند.
بر اساس این گزارش دستورالعمل واردات پوشاک اواسط سال 1395 توسط وزیر صنعت معدن و تجارت در راستای ساماندهی واردات با حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق ابلاغ شد.
بر این اساس مقرر شد تمام واحدهای پوشاک به شکل تجاری وارد کشور شوند و باید واردکنندگان آن گواهی واردات را از مرکز امور اصناف ایران دریافت کنند که این واردات باید در قالب اشخاص حقوقی صورت گیرد.
همچنین بر اساس این دستورالعمل مقرر شده است حداقل 20 درصد از ارزش ریالی واردات در داخل تولید و یا از ظرفیت داخلی استفاده شود یا سرمایهگذاری مستقل داشته باشند و یا اینکه از واحدهای تولیدی موجود و سرمایهگذاری مشترک استفاده کند.
ب