مازندمجلس: یعقوب توکلی، پژوهشگر و مورخ میگوید: برد هواپیمای اف۱۴ خیلی کوتاه بود و تقریبا ۱۵۰ مایل بیشتر برد نداشت. در نتیجه نیروی دریایی آمریکا آن را نپذیرفت. اما برای این که شرکت گرومن ورشکست نشود، امریکاییها آن هواپیماها را به ایران فروختند.
اهم اظهارات کریمی به شرح زیر است:
* آذربرزین میگوید تحقیق کردیم و دیدیم که قطعات موشک به صورت قطعات منفصله در انبارهای نیروی زمینی است و آمریکاییها عمداً این کار را کردهاند که ما نتوانیم همیشه هواپیمای آماده داشته باشیم. او میگوید من این را به شاه گزارش کردم. شاه گفت: اشکالی ندارد، شما به آمریکاییها چیزی نگویید.
* آن زمان خیلی هیاهو میکردند که ما بزرگترین اسکادران سوخترسانی را داریم. اما واقعیت این بود که اینها تعدادی هواپیمای آمریکایی از رده خارج شده بودند و امریکاییها اینها را در قبرستان هواپیماها گذاشته بودند و ژنرال سیکو پیشنهاد میدهد که این هواپیماها به عنوان هواپیمای ناوگان هوایی توسط ایران خریداری شود.واقعا مگر در آن زمان ایران چقدر هواپیما داشت که این تعداد هواپیمای سوخترسان برای آنها خریداری شود؟ تازه آن هم هواپیمای از رده خارجشده. شما در نظر بگیرید مثل این که شما 50 تا ماشین دارید، برای این تعداد مثلا 10 تا پمپ بنزین درست کنید درحالی که مثلا یک یا دو پمپ بنزین برای آن تعداد کافی و منطقی است و بیشتر از آن دیگر ولخرجی است. ولی چون دستور از طرف امریکاییها بود، شاه هم دستور خرید صادر میکرد.
* در ماجرای خرید هواپیمای اف14 نیز یک زبونی و حقیری در رژیم پهلوی مشاهده میشود. آن زمان، شرکت گرومن هواپیمای اف14 ساخته بود. برد اف 14 خیلی کوتاه بود و تقریبا 150 مایل بیشتر برد نداشت. در نتیجه نیروی دریایی آمریکا آن را نپذیرفت. اما برای این که شرکت گرومن ورشکست نشود، امریکاییها آن هواپیماها را به ایران فروختند در حالی که ایران میدانست اف14 این اشکالات را دارد. در نوع خودش پیشرفته بود اما واقعا کاربردی در نیروی دریایی نداشت. اما با این وجود شاه این هواپیماها را از امریکا خرید و بعد از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی هم ایرانیها تقریباً 290 تغییر در آن هواپیماها ایجاد کردند تا آن قابلیتهای عملیاتهای زمان جنگ تحمیلی را پیدا کرد و قابلیتهایش افزایش یافت. لذا موارد فراوانی وجود دارد که شاه در برابر آمریکاییها واقعاً ذلیل و زبون بود.
منبع : نامه نیوز