وی افزود: این در حالی است که دانشگاهها این روزها به شدت به دنبال سودآوری و فروش نام دانشگاه خود هستند و با روش های مختلف مانند جذب دانشجو بدون کنکور و یا برگزاری دورههای مختلف مهارتی MBA و DBA اقدام به جذب سرمایه می کنند که البته برخی کارشناسان معتقدند برگزاری دوره های مهارت آموزی مختص دانشگاهها نیست و نباید دانشگاههای دولتی و معروف نسبت به برگزاری این دورهها اقدام کنند.
نماینده مردم اردکان در مجلس تأکید کرد: دانشگاهها باید در راستای انتقال دانش به روز و کارآمد و مطابق با بازار کار حرکت کنند و برگزاری این دورههای تکمیلی را به بخش خصوصی بسپارند.
هادی سیاری، رییس انجمن کسب و کار ایران نیز در این مورد گفت: دولتها باید بخش خصوصی را در آموزش جدی گرفته و برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی در سطوح مختلف را با اعتماد به این بخش برون سپاری کنند.
وی در خصوص برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاهها اظهار داشت: افزایش درآمد یکی از دلایل برگزاری دورههای بدون کنکور در دانشگاههای دولتی و نیمه دولتی است که به دلیل نبود تخصص کافی و تحقیقات لازم و عدم استفاده از اساتید مرتبط و با تجربه، مهارت آموزی واقعی به دانشجویان صورت نمی گیرد و در نتیجه دانشگاهها خروجی چشمگیری نخواهند داشت.
سیاری افزود: دولتها باید بخش خصوصی را در آموزش های تخصصی مهارتی جدی گرفته و برگزاری دورههای مهارت آموزی در سطوح مختلف را برون سپاری کنند.
وی تأکید کرد: دولـت یک طرح تحول با چشم انداز 20 ساله تهیه کرده است و از آنجا که تربیت نیروی متخصص و به روز باید در محیط دانشگاه صورت گیرد، مسئولان باید در راستای مهارت آموزی دانش آموختگان تصمیمی فوری بگیرند و با همکاری دولت و بخش خصوصی نسبت به واگذاری اجرای دورههای مهارت آموزی تخصصی به مراکز و موسسات آموزشی غیر دولتی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه ممکن است دانشگاه ها از وظیفه اصلی خود که انتقال دانش کارآمد و به روز است کم کم دور بمانند، خاطرنشان کرد: در برخی موارد دانشگاههای دولتی و نیمه دولتی با استفاده از برند معتبر خود در برگزاری دورههای مهارت و جذب دانشجو با یکدیگر رقابت میکنند.
سیاری ادامه داد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با حذف آزمون از 90 درصد رشته های مقطع کارشناسی، گرچه برای اشتغال زایی هزاران نفر از اساتید و مدرسان و کارمندان دانشگاه آزاد بستر ایجاد می کنند ولی از طرفی بیکاری صدها هزار دانشجو را که بدون قید و شرط وارد دانشگاه شده و بدون مهارت خارج میشوند، به همراه دارند که این رویه با تأکیدات رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید منافات دارد.
وی با بیان اینکه ناکارآمدی دانشگاهها ، صدای جامعه روحانیت را هم درآورده است تا جایی که حجت الاسلام قرائتی در نامه ای خطاب به مسئولان فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی اعلام کرد که امروز بسیاری از خروجی دانشگاهها جز محفوظات و مدرک، هیچ مهارتی ندارند و همین مدرک برای آنها مانع کار است و آنها را به افرادی پرتوقع و مطالبه گر که بدون هیچ گونه تولیدی، مصرف گرا بوده و در انتظار استخدام و کار دولتی هستند، تبدیل کرده است.
به گفته سیاری، امروز آموزش و پرورش افراد تحصیلکرده تربیت می کند، اما درصد کمی از آنها با مهارتی که دارند بعد از آن که وارد بازار کار شده و به کسب و کاری رسیدند، در انتظار استخدام نیستند و از دولت توقع ندارند.