وی افزود: در جلسه مدیریت بحران که روز گذشته تشکیل شد، تأکید ما بر این بود که اول امداد و نجات انجام شود، یعنی همه استانها و امداد و نجات کشور بسیج شوند تا ما بتوانیم آثاری از هواپیما پیدا کنیم، شاید بتوانیم در این حادثه افرادی را زنده پیدا کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر راه قرار است در جلسه چهارشنبه این هفته توضیحاتی در رابطه با این حادثه به ما ارائه کند و قرار است به بحثهای کارشناسی و عوامل حادثه را بررسی کنیم.
رضایی کوچکی به تشریح جمعبندی بررسیهای کمیسیون عمران در رابطه با حادثه مذکور عنوان کرد که براساس گزارشات و اطلاعات کسب شده، آنچه به عنوان فرضیه مطرح است این است که معمولاً به صورت روال عادی، هواپیماها براساس طرحی که هواپیمایی کشوری ارائه داده باید از روی قله دنا رد میشده، یعنی از ارتفاع 15 هزار پا باید از این قله عبور میکرد، چرا که قله دنا دارای ارتفاع 14 هزار پا است، لذا هواپیما باید ارتفاع 15 هزار پا را رعایت میکرده است.
وی ادامه داد: پس از رعایت این ارتفاع، خلبان باید طرح تقرب را اجرا کرده و فرود میآمد، اما در شرایطی که هوا بسیار صاف بوده و دید مستقیم داشتیم، دره یو شکلی کنار فرودگاه وجود داشته که خلبانان همیشه این مسیر را انتخاب میکردند و دیگر آن طرح ذکر شده را اجرا نمیکردند.
وی همچنین عنوان کرد: به نظر میرسد خلبان هواپیمای ایتیآر آسمان که روز گذشته دچار سقوط شد، مسیر خودش را انتخاب کرده بود و آنجا با ابرهای متراکم و گرفتار توربالانس شده که وجود داشت دچار این حادثه شد.
وی عنوان کرد: مسئلهای که مطرح است این است که با وجود اینکه میدانستیم وضعیت جوی خراب است آیا از قبل ما این سختگیری را کرده بودیم که به خلبانها اجازه ندهیم از این مسیر عبور کنند؟ صرف تجربه خلبان کفایت در این موارد کفایت نمیکند، گاهی اعتماد به نفس بالا کار دست انسان میدهد.
وی ادامه داد: زمانی که شرایط وی به قدری نامناسب است و دید کافی وجود ندارد طبیعی است که مسیری انتخاب شود تا دید کافی وجود داشته باشد. به عنوان مثال در فرودگاه یاسوج مقرر کرده بود تا سال 90 اگر هوا نامناسب بود و دید کافی وجود نداشت و دید مستقیم وجود نداشت، همه پروازها لغو شود، اما بعد از سال 90 با مقرراتی گفتند ایرادی ندارد و اگر هوا ابری بود، با همان شرایط فرود کنید، اما به نظر میآید این مسائل رعایت نشده است.
وی بر همین اساس اضافه کرد: اینکه دستگاههای نظارتی ما در حوزه حمل و نقل هوایی و خود شرکت آسمان آیا واقعا سختگیری لازم را داشتند و تأکید بر این داشتند که خلبانان ملزم شوند در شرایط جوی نامناسب پرواز نداشته باشند و یا از این مسیر عبور نکنند؟ اینها جزو موضوعاتی است که باید به صورت فنی بیان شد و ما حتما باید در جلسه چهارشنبه کمیسیون عمران این موارد را به صورت دقیق بررسی و پیگیری میکنیم.