مازندمجلس: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو کمیته ویژه پیگیری حادثه نفتکش سانچی، از اعلام علت دقیق علت نهایی حادثه طی یک الی دو ماه آینده خبر داد.
وی افزود: نکته دوم هم این است که با توجه به اینکه کشورهای ذینفع باید در باز شدن جعبه سیاه کشتی حضور پیدا میکردند، این کار نیز انجام شده؛ هم کشور سازنده کشتی که کرهجنوبی است و هم جمهوری اسلامی ایران که خدمه و مدیریت کشتی را در اختیار داشته و هم کشور پاناما که از پرچم آن در تردد این کشتی استفاده میشده، همچنین مالک کشتی طرف مقابل که هنگکنگ بوده و نیز کشور چین که صاحب پرچم آن بوده همگی در گروه حضور یافتهاند و جعبه سیاه بازگشایی شده و در دست بررسی است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدامات حقوقی در حال انجام است و سایر مستنداتی هم که به نحوی از انحاء میتوانست در تعیین علت اصلی حادثه مؤثر باشد، در دست جمعبندی است تا طی یک الی دو ماه آینده گزارش نهایی علت سانحه و مقصر احتمالی آن مشخص شود.
برومندی با رد برخی خبرها مبنی بر اینکه گزارش نهایی علت حادثه سانچی این هفته اعلام میشود، تصریح کرد: چون این پرونده در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران است، با رئیس این سازمان هم صحبت کردیم و تأکید کردند که یک تا ۲ ماه کار تعیین علت حادثه طول میکشد.
وی در ادامه و در خصوص این نکته که چرا همچنان بعد از برجام کشتیهای ما از جمله کشتی نفتکش سانچی مجبور بوده و هستند که با پرچم غیرایرانی تردد کنند، اظهار داشت: در دنیا چند کشور وجود دارد، که از پرچم آنها برای حمل فرآوردههای نفتی استفاده میشود و این کار توسط تمام کشورهای دنیا و نه فقط ایران صورت میگیرد؛ پاناما از جمله کشورهایی است که حدود ۴۰ درصد جریان انتقال نفت دنیا را انجام میدهد، این به صرفه و صلاح کشورهایی است که مشغول انتقال نفت و فرآوردههای نفتی هستند و این یک بحث کاملاً اقتصادی است، تا اینکه مسئله محدودیت تحریمی یا سیاسی مطرح باشد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی از کشورهایی هم که تولیدکننده نفت هستند، بخش قابل ملاحظهای از نفتی را که میفروشند یا منتقل میکنند، با پرچم برخی کشورهای دیگر از جمله پاناما یا جزایر سلیمان انجام میدهند و این منحصر به ایران نیست و در این رابطه صرفاً صرفه اقتصادی مطرح است.
منبع : نامه نیوز