وی تصریح کرد: اطلاعات استخراج شده از دو جعبه سیاه (VDR )در اختیار ۴ کشور قرار گرفته و از آنجا که بخشی از اطلاعات کدینگ است، روند دی کدینگ باید طی شود که البته مشکلی وجود ندارد و تنها زمان بر است. اطلاعات مختلفی از طریق جعبه سیاه دو کشتی به دست می آید و کشورها برای مشورت از سازمان های اصلی کشورهایشان اقدام کرده اند تا به علل اصلی سانحه دسترسی پیدا کنند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از ابتدای پروسه بررسی سانحه تا انتهای رمزگشایی و تعیین تکلیف علل سانحه، نمایندگان و متخصصان سازمان بنادر و دریانوردی حضور دارند و درجریان اقدامات قرار می گیرند.
وی در خصوص مصاحبه با خدمه فله بر چینی کریستال گفت: از روز جمعه گفتگو با کارکنان شناور چینی آغاز می شود که با بررسی هم زمان با جعبه سیاه دو شناور است.
حق شناس اضافه کرد: از سازمان جهانی دریانوردی( IMO )نماینده ای در کمیته بررسی سانحه سانچی وجود ندارد اما این کمیته موظف است گزارش مستمری به سازمان بین المللی دریانوردی ارائه کند.