وی ادامه داد: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس به درستی بیان کرد که بودجه 96 دولت در بدترین شرایط 300 هزار میلیارد تومان از 309 هزار میلیارد تومان را تخصیص داده است و این به معنی تحقق 97 درصد درآمد پیش بینی شده است.
نوبخت با اشاره به انتقادات متعدد روسای کمیسیون ها از انتشار اوراق مالی و پرداخت آن به پیمانکاران و دستگاههای اجرایی گفت: برای نمایندگان تشریح می کنم اگر بخواهید، اوراق مالی را کنار می گذاریم اما دولت به جای آنکه اجازه دهد نقدینگی سرگردان به بازارهای ارزی، پولی و مسکن برود، با اجرای مصوبه مجلس در بودجه 96 این نقدینگی را به پروژه های عمرانی هدایت کرده است. هرچند که ما اصراری به انجام این کار نداریم و شما می توانید ردیف مربوطه را از بودجه حذف کنید مشروط بر آنکه محل درآمدی جدید غیر از منابع موجود در بودجه به دولت پیشنهاد دهید.
نوبخت ادامه داد: اگر نمایندگان تایید کنند 38500 میلیارد تومان منابع واگذار شده ناشی از اوراق مالی را حذف می کنیم یا اگر صلاح میدانید به همین میزان از هزینههای دولت کم کنید.
وی عنوان داشت: دولت با در نظر گرفتن جمیع جهات اوراق مالی را طبق حکم بودجه 96 واگذار می کند و انجام این کار با توجه به وضعیت درآمدی کشور غیرقابل اجتناب است. ولی شما می توانید آن را حذف کنید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: وقتی از واگذاری اوراق مالی یا واگذاری داراییها مالی صحبت می کنیم، فروش سهام کارخانجات در قالب اصل 44 قانون اساسی نیز انجام می شود. شما در بند «ل» بودجه 96 حکمی آورده اید که آنچه از اوراق مالی با تعهد دولت واگذار میشود نباید بیشتر از 34 هزار و 500 میلیارد تومان باشد.
وی افزود: در قانون بودجه دو نوع حکم برای انتشار اوراق مالی به دولت داده اید یکی همان 34 هزار و 500 میلیارد تومان است که در دل آن چهار ، پنج حکم دیگر نیز آورده شده است که خارج از سقف هم در آن وجود دارد و وم در بند «ز» تبصره 5 قانون بودجه اجازه انتشار 9500 میلیارد تومان در طول سال به دولت داده شده است که ما هم طبق همین مصوبه عمل می کنیم. البته بند الف تبصره 5 قانون بودجه 96 به شرکتهای دولتی اجازه انتشار اوراق مشارکت را داده است. هرچند که دولت از همه ظرفیت این حکم استفاده نکرده است.
نوبخت با اشاره به بخشی از سخنان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بنده فکر می کردم با پرداخت 11 هزار و 500 میلیارد تومانی برای خرید تضمینی گندم که تا پایان آبان ماه انجام دادیم، کمیسیون کشاورزی از ما تشکر می کند. ما با توجه به وضعیت منابع درآمدی حاضر شدیم سود انتشار اوراق مالی را بدهیم اما کشاورزان عزیز مشکل پیدا نکنند.
وی اضافه کرد: باید هم منابع تامینِ مصارف را، منابع مطمئنی تعیین کنیم و هم این سفره گسترده را جمع کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خطاب به رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: تبصره 18 قانون بودجه 96 که عین بند الف ماده 39 برنامه ششم توسعه است، مگر به دولت تکلیف نمی کند که از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی، اشتغال کشور بهبود داده شود؟ چرا کمیسیون انرژی به این موضوع توجه ندارد؟
وی در عین حال به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد: از نتایج این جلسه استفاده کرده و در قالب پیشنهاد در حین رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 97 در صحن علنی مجلس بهره ببرند و قول داد دولت هم از پیشنهادهای قابل اجرا حمایت کند.
بنابر این گزارش، علی مطهری نایب رئیس مجلس گفت: برای بنده روشن نیست که مزیت واگذاری دارای هایی مالی چیست؛ در حالی که بودجه 96 مجوز انتشار 34 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت را داده است ولی 39 هزار و 500 میلیارد تومان با عملکرد 114 درصد که بیش از مصوبه مجلس است را به اجرا در آورده اید.
گزارش فارس حاکی است رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ بیان داشت: در بندهای تبصره 5 قانون بودجه 96 علاوه بر اوراق، درج شده «از سقف مذکور مستثنی است». این حکم یعنی دولت می تواند از محل سررسیدهای اوراق مالی، 5000 میلیارد تومان تهاتر کنید. بنابراین دولت مرّ قانون بودجه 96 را اجرا کرده است.