وی گفت: یک مفهومی که در کشور ما نسبت آن تلقی اشتباهی شده است مرتبط با بحث رشد است. همه فکر میکنیم رشد با افزایش همواره وضعیت مناسبی را نشان میدهد در حالی که باید در نظر داشته باشیم رشد دو جنبه دارد که یکی از آنها تصادفی و دیگری هوشمندانه است.
تقی زاده ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تاثیر میگذارد بحث TOD است. در این توسعه به مرکزیت راه آهن، مترو، اتوبوسهای دورن شهری کاربریهای مختلف با تراکم بالا شکل میگیرد و نهایتا هدفش آن است که خودرومحوری کاهش یابد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بدین معنا وقتی مجوز ساخت برج در الهیه یا منطقه ۲۲ صادر میشود در حقیقت به مردم این پیام را میدهیم که از خودروی شخصی استفاده کنند، اما وقتی مجوز بلندمرتبه سازی در کنار حمل و نقل عمومی استاندارد صادر میشود، موید این پیام است که از حمل و نقل عمومی استفاده بهینهای خواهد شد.
وی مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاههای حمل و نقل همگانی را رواج پیاده محوری، کاهش مسافت سفر، بهرهگیری از اقتصاد مقیاس برای توجیه پذیر شدن حمل و نقل همگانی، کاهش استفاده مردم از خودرو و در نهایت کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت عنوان کرد.
تقی زاده با اشاره به اینکه دو همایش شهرسازی ریل پایه در سالهای گذشته انجام شد، گفت: نتایج برگزاری دو همایش، دو بیانیه و ۴۴ خروجی بود که از ۴۴ خروجی ۱۳ مورد آن انجام شده، ۱۲ مورد در حال انجام و ۱۹ مورد انجام نشده است.
وی در بیان موارد انجام شده گفت: تشکیل یک هسته مرکزی تحت عنوان شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی، تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، همکاری با وزارت کشور و شهرداریها نسبت به اجرای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل بخشی از موارد انجام شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش برای نهادینه کردن TOD استاندارد حداقل در ۱۰ نقطه کشور، لزوم توجه به سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در کلیه سطوح طرحهای توسعه و عمران از ملی و منطقهای تا محلی، تقویت اعضای کارگروه حمل و نقل و شهرسازی و محتوای آن و تقویت سایت TOD و معرفی آن به نهادهای شهرسازی و حمل و نقل همگانی از دیگر اقدامات انجام شده است
وی بیان کرد: در اختتامیه سومین همایش سه شهر به عنوان کاندیدیای اجرای TOD معرفی خواهند شد.
تقی زاده اثر کاربریهای گوناگون بر استفاده از حمل و نقل همگانی را توضیح داد و گفت: توسعه مسکونی پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از خودروهای شخصی، توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۱۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد.
وی افزود: توسعه مسکونی در طول کریدور حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت توسعه تجاری در طول کریدور حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۷ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد.