وی گفت: کلانشهر تهران بدون توجه به حومه آن که ۴۰ درصد جمعیت منطقه پایتخت را تشکیل می دهد و اصلی ترین سیستم حمل و نقل آن، حمل و نقل شخصی است، تردد ساکنان پیرامون به داخل پایتخت برای سیستم حمل و نقل تهران بار اضافه تولید می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با ذکر مثالی از توسعه کلانشهر و ارتباط آن با حومه با استفاده از حمل و نقل ریلی اظهار داشت: نمونه موفق آن توکیو است که ۵۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و ۳۶ میلیون نفر در آن سکونت دارند که به معنی اسکان ۲۰ میلیون نفر بیشتر از تهران است. با این حال اتفاقی ک در توکیو رخ داده، تقدم توسعه سیستم حمل و نقل ریلی میان حومه و مرکز است، برخلاف تهران که سیستم پایه حمل و نقل آن را جاده تشکیل می دهد.
طاهرخانی ادامه داد: در حومه توکیو ۵۶ درصد حمل و نقل مسافر با استفاده از ریل و در داخل پایتخت ژاپن نیز ۹۰ درصد ترددها ریلی است، بنابراین راهبندان شدید در توکیو دیده نمی شود، این در حالی است که در کل ژاپن ۳۰ درصد حمل و نقل مسافر ریلی بوده و راه آهن به قدری گسترده است که سایر وسایل نقلیه به خصوص اتوبوس را از دور خارج کرده است.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، شهر جدید پرند در حال حاضر ظرفیت اسکان ۴۰۰ هزار نفر را داراست اما حداکثر ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در آن ساکن هستند چون مشکل اصلی این شهر دسترسی سخت ساکنان به تهران است، این در حالی است که در حومه توکیو ۱۵۰۰ کیلومتر ریل کشیده شده و در داخل شهر نیز ۳۶۹ کیلومتر مترو توسعه داده شده است.
وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران ۲۵ درصد کل بنزین کشور مصرف می شود، ادامه داد: روزانه از حومه به تهران بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودرو خارج می شوند و علیرغم کند شدن رشد جمعیت و سکونت در پایتخت همچنان با مشکل توسعه حمل و نقل شخصی در آینده مواجه خواهیم بود.
طاهرخانی تصریح کرد: با توجه به جمعیت حاضر در حومه تهران، هر نوع ایجاد خطوط ریلی جدید اقتصادی و به صرفه است به همین دلیل شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری راه آهن، توسعه خطوط ریلی حومه را در دست اقدام دارد که از آن جمله می توان برقی سازی قطارصادقیه- کرج - هشتگرد، برقی کردن قطار تهران-فرودگاه امام (ره) -پرند (که متاسفانه در حال حاضراز اولویت شهرداری تهران خارج شده ولی اهمیت آن کمتر از توسعه خطوط ریلی داخل شهر نیست)، قطارحومه ای تهران-پرند (که در حال دوخطه کردن آن با همکاری راه آهن هستیم، ولی در حال حاضر ۱۱ رام قطار در صبح و ۱۱ رام قطار در عصر از تک خط موجود تردد کرده و ضریب اشغال صندلی های آن به ۸۰ درصد رسیده است به طوری که ۲ هزار سفر خودرویی به تهران را کم کرده است)، قطار حومه ای تهران- پیشوا- گرمسار، قطار حومه ای تهران-هشتگرد- قزوین و قطار حومه ای تهران- قم را برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: در حال رایزنی هستیم تا قطار حومه ای تهران- اندیشه- شهریار نیز ایجاد شود و قرار است شهر جدید پرند به عنوان پایلوت طرح TODنتخاب شود.