وی با بیان اینکه امروز سهم خودروی سواری در شهر بسیار بیشتر از حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: علت اصلی این بود که ما هر چقدر حمل و نقل عمومی را توسعه می دادیم می دیدیم که از سوی دیگر شهر را برای خودروها می سازیم، بنابراین هر چقدر هم بی آر تی و مترو را توسعه دهیم، از آنجایی که شهر خودرومحور است، تاثیری در ترافیک و آلودگی هوا ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: TOD اساسا به همین منظور مطرح شد تا این موضوع را حل کند، چون با توسعه حمل و نقل عمومی، معضل ترافیک حل نشد؛ بنابراین توسعه شهر باید بر مبنای TOD باشد و همه چیز را به نفع عابران و به ضرر خودروها تغییر دهیم.
وی ادامه داد: باید انواع مودهای حمل و نقل را ایجاد کنیم که شامل پیاده- حمل و نقل عمومی- پیاده باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سال آینده خطوط ۶ و ۷ به شبکه متروی تهران اضافه می شود، یادآور شد: برای توسعه TOD هفت مرحله اصلی باید پیموده شود. نخست اینکه در حوالی ایستگاه های اصلی مترو دو زون مرکزی و حومه ای به ترتیب با مساحت ۸۰۰ و ۲۵۰۰ متر مربعی ایجاد می شود که به این ترتیب می توانیم در تهران ۲۷۰ زون تعریف کنیم.
پورسیدآقایی ادامه داد: تراکم بالا باید در ۲۵۰ متری زون مرکزی ایجاد شود و در زون حومه نیز از میزان تراکم ها کاسته شود. همچنین اطراف ایستگاه مترو نباید صرفا تراکم تجاری ایجاد کرد بلکه مجموعه ای از تراکم های مسکونی، اداری و تجاری و همچنین اختلاطی از اقشار مختلف درآمدی لحاظ شود t یعنی هم مسکن اجتماعی و هم مسکن گران قیمت در این زون داشته باشیم تا مردم مسائل خود را در آن حل کنند و با یکدیگر ارتباط نزدیک داشته باشند.
به گفته وی، اصل بعدی نفوذپذیری است، نباید طول کوچه بندی ها بیشتراز ۱۵۰ متر باشد و اگر طول معبری زیاد شد، می توان با ساخت پیاده راه آن را جبران کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اصول دیگر توسعه TOD را یکپاچه بودن زون ها، متصل شدن آنها به یکدیگر و امکان انتقال پیاده از یک زون به زون مجاور دانست و ادامه داد: از دیگر اصول توسعه TOD، عابرمحور بودن است نه خودرومحوری، ضمن اینکه باید هر چهار مود حمل و نقل در شهر شامل پیاده، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی توسعه داده شود تا به هزینه استفاده از خودروی شخصی بیفزاییم.
پورسیدآقایی، اهمیت استفاده از دوچرخه و توسعه شهر را یادآور شد و گفت: مجموع این شاخص ها برای شهرسازی صد امتیاز است که اگر پارامترهای تعریف شده را برای تهران محاسبه کنیم، از صد امتیاز حداکثر ۳۰ امتیاز به دست می آورد t ولی شهرهای توسعه یافته تا ۸۰ امتیاز نیز کسب کرده اند.