وی اظهار داشت: اگر دولت برای اجرای این روش لایحهای به مجلس ارائه کند، حتماً این لایحه مورد توجه و حمایت نمایندگان قرار میگیرد و کمیسیون عمران مجلس از تمامی ظرفیتهای خود برای کمک به دولت در این زمینه استفاده میکند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه کشورمان باید بهسوی روشهای نوین و جدید حملونقل گام بردارد، تصریح کرد: این روش باید در تمام حوزههای حملونقل بهویژه حملونقل ریلی موردتوجه و بهرهبرداری قرار بگیرد. مطالعات نشان میدهد که از این روش در تمام کشورهای پیشرفته استفاده شده و تجربه موفقی محسوب میشود.
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین افزود: این روش تا حد بسیاری میتواند بر کاهش بار ترافیکی در شهرها جادهها، کاهش تصادفات، ایجاد ایمنی و حفظ محیطزیست مؤثر باشد و تجربه کشورهای پیشرفته تأییدی بر این مدعاست.
وی در عین حال راهاندازی قطارها و خطوط حومهای را در بهکارگیری این روش مؤثر خواند و اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد آن هستیم که با افزایش مهاجرتها به شهرهای بزرگ و کلانشهرها، مناطق و شهرهای حومهای و اقماری به وجود آمدهاند که مردم این مناطق نیاز مبرمی به ارتباط تنگاتنگ با شهرهای بزرگ دارند و راهاندازی قطارهای حومهای نهتنها میتواند به حل مشکلات ترافیکی آنان کمک کند بلکه تأثیرات بسیار زیادی بر شرایط محیط زیستی و کاهش آلودگی در کلانشهرها دارد.
بدری ایمنی و افزایش کمیت سفرها را از جمله دیگر مزایای راهاندازی قطارها و خطوط حومهای عنوان و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در برخی از ساعتهای معین رفتوآمد افزایش زیادی دارد و استفاده از حملونقل ریلی میتواند حجم زیادی از مسافران را در این زمان جابجا کند.
سخنگوی کمیسیون عمران خواستار همکاری شهرداریهای شهرهای بزرگ با راهآهن برای احداث ایستگاههای خدمت رسان TOD در مناطق پرجمعیت شد و گفت: اگر بتوانیم کیفیت و کمیت حملونقل عمومی ریلی را افزایش دهیم این طرح میتواند موجب سوق دادن مردم به استفاده از خدمات ریلی و کاهش مصرف اتومبیلهای شخصی در کلانشهرها و اطراف آنها شود.