برگزیده ها
ایجاد ۱۰ شهر جدید برای جمعیت سرریز ۸ استان

مازندمجلس: دولت با هدف توازن جمعیت در مناطق مختلف کشور و انتقال مردم از استان های پرجمعیت به نواحی جنوبی ایران، ۱۰ شهر جدید احداث می کند./شهرهای جدید در استان های هرمزگان، فارس، بوشهر،کرمان،سیستان و بلوچستان، سمنان، کردستان و مازندران ایجاد می شوند.

مازندمجلس:دولت با هدف توازن جمعیت در مناطق مختلف کشور و انتقال مردم از استان های پرجمعیت به نواحی جنوبی ایران، ۱۰ شهر جدید احداث می کند.
سیاست‌های غلط توسعه اقتصادی و اجتماعی در سالهای گذشته که منجر به تشدید نابرابری در مناطق مختلف کشور و توزیع ناهمگون جمعیت میان استان‌های برخوردار شمالی و نواحی محروم جنوبی شده، دولت را برآن داشته است تا با ایجاد زیرساخت‌های توسعه و اعطای مشوق‌ها، بخشی از جمعیت سرریز استان‌ها را به سمت نواحی کم جمعیت جنوبی منتقل کند. این سیاست اصولی علاوه بر توزیع عادلانه جمعیت در کشور باعث بهره‌مندی مناطق محروم از فرصت‌های توسعه خواهد شد.
مهندس محسن نریمان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها دیروز درحاشیه بازدید از موسسه اطلاعات و امکانات فنی و انتشاراتی این موسسه، به برنامه ریزی وزارتخانه مذکور برای تأمین مسکن گروه های کم درآمد از طریق نسل نوین شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: شهرهای جدید بر اساس استعدادهای منطقه‌ای، محلی و پایه‌‌های اقتصادی متنوع به ویژه بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری پیرامون کلان شهرها ایجاد خواهند شد.
وی ادامه داد: فراهم کردن زمینه اعمال قدرت نظام مدیریت سرزمین در جهت تحقق سیاست‌های کلان نظام در کشور و استفاده از مشارکت و سرمایه بخش خصوصی در احداث و توسعه محدوده های جدید اسکان جمعیت، جزو اهداف اصلی این برنامه است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: با این رویکرد بناست ۱۰ شهر جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد شود که هم اکنون ۸ شهر از آنها در مرحله امکان سنجی و مکان یابی قرار دارند و برای یک شهر دیگر هم طرح جامع و تفصیلی شهری تهیه شده است؛ یک شهر هم علاوه بر تهیه طرح جامع و تفصیلی در مرحله آماده سازی قرار دارد.
وی ادامه داد: عمده این مناطق برای اسکان جمعیت نواحی کم‌جمعیت‌ ‌جنوب کشور در نظر گرفته شده تا از تراکم جمعیت در کلانشهرهای شمالی کاسته و زمینه توسعه فراگیر مناطق جنوب فراهم شود.
به گفته نامبرده، شهرهای جدید کوشک و مُکران در استان هرمزگان، تابناک در استان فارس، پارس در استان بوشهر، سمنگان در استان کرمان، زاگرس در استان کردستان، فردوس در استان سمنان و توسن در مازندران در مرحله امکان سنجی، مکان یابی و طراحی هستند و شهرجدید تیس در استان سیستان و بلوچستان در مرحله تهیه طرح جامع و تفصیلی و همچنین شهرسیراف در استان بوشهر در مرحله آماده سازی قرار دارد.
وی در مورد احداث شهر «تیس» در حاشیه دریای عمان و در یکی از بهترین سکونتگاه‌های شهرستان چابهار گفت: ایجاد صنایع بزرگ پتروشیمی و توسعه بندر چابهار، دولت را مجاب کرده تا برای اسکان نیروی انسانی شاغل در این طرح‌های اقتصادی برنامه‌ریزی کند. شهر جدید «تیس» با همین هدف بین چابهار و کنارک با استفاده از سرمایه های بخش خصوصی احداث می شود.
نریمان گفت: قرار است مجموعا حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این شهر جدید اسکان داده شوند که دامنه جمعیتی در این شهرها از ۱۰ هزار نفر تا ۱۵۰ هزار نفر بسته به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت مکانی و حجم تقاضا برای سکونت در این شهرها متغیر است.
نریمان گفت: این ۱۰ شهر جدید عمدتا به سه رویکرد «مسکونی»، «گردشگری-سکونتی» و «سکونتی – خدماتی» هم اکنون در حال طی مراحل و مقدمات مربوط به قبل از شروع عملیات اجرایی برای احداث هستند .
وی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تفکیک دوباره وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: سرمایه قابل ملاحظه ای از کشوردر قالب مطالعات کارشناسی صرف شد تا در اجرای مفاد برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی و با هدف کوچک سازی بدنه دولت، وزارت راه و ترابری در وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شود و اینک دوباره تیم کارشناسی دولت که عموما شامل همان توصیه کنندگان ادغام هستند، بنا دارند تا وزارت تازه ادغام شده را مجددا تفکیک کنند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان ها گفت: صرف نظر از اینکه عملکرد دولت در قالب کدام شکل از وزارتخانه ادغام شده یا تفکیکی بهتر است، باید توجه داشته باشیم که فرآیند تفکیک و ادغام یکی از آفات امور اجرایی است و باعث کُندی فرآیند تصمیم گیری ها و اتلاف وقت سازمان ها خواهد شد.
وی گفت: ۵ سال از ادغام پر‌تنش این دو وزارتخانه می گذرد و تازه به حوضچه آرامش رسیده ایم و سازمان‌ها و شرکت های تابعه به تازگی با وظایف جدید خود آشنا شده اند. اینک با طرح مجدد موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی، زمینه برهم ریختن تمامی برنامه ریزی ها فراهم می شود و هرآنچه ریسیده ایم، دوباره پنبه خواهد شد.
نریمان گفت: موضوع چابک سازی این وزارتخانه را باید در ازطریق ادغام سازمان های زیرگروه و کوچک کردن وظایف آنها دنبال کرد، نه اینکه دوباره بخش راه را از شهرسازی منفک ساخت. به ویژه آنکه در مدل های جدید توسعه، موضوع شهرسازی ارتباط تنگاتنگی با ترابری و حمل و نقل دارد و مباحثی نظیر شهرسازی ریل پایه و دسترسی آسان جمعیت به سخت افزارها و نرم‌افزارهای تبادل کالا و خدمات باید در یک وزارتخانه تصمیم گیری و برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: این امتیاز که اکنون در کشور می توانیم برای هر دو حوزه ساخت سکونتگاه ها و رفع مشکل حمل و نقل توأمان تصمیم گیری کنیم، در سایه ادغام دو وزارتخانه مذکور ایجاد شده و حتی اگر به صلاحدید کارشناسان دوباره این دو دستگاه از هم منفک شوند، بعید است در ۳ سال باقی مانده تا پایان مسئولیت دولت دوازدهم، رویه های جدید اجرایی در وزارتخانه های تفکیکی مستقر شوند و عملا بخش زیادی از وعده های دولت در حوزه راه و شهرسازی تحقق نمی یابد؛ با این وجود ما به عنوان پرسنل وزارت راه و شهرسازی تابع نظرات دولت و تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم. اما توصیه می کنیم که تفکیک مجدد این وزارتخانه چندان آثار مثبتی در پی نخواهد داشت.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برنامه دولت برای تکمیل طرح های مسکن مهر گفت: هم اکنون بالغ بر ۹۵ درصد از تعهدات این بخش اجرا شده و تلاش گسترده برای ایفای مابقی تعهدات ادامه دارد، اما مهمتر از ساخت واحدهای مسکونی مهر، موضوع تأمین زیرساخت های لازم برای زندگی در آنهاست.در این خصوص وزارت راه و شهرسازی با وجود کمبود منابع بودجه ای، در حال رایزنی با وزارت نفت ، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و سایر دستگاه های مسئول برای تأمین خدمات آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی واحدهای مسکونی مهر است و هم اینک فرآیند احداث و تکمیل واحدهای آموزشی، درمانی، تفریحی، بهداشتی و تجاری در کنار شهرک های مسکن مهر آغاز شده است تا مردم از حقوق شهروندی خود در اسکان این واحدها بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی لازم را از محل فروش اراضی در شهرهای جدید به دست می آوریم ولی تسریع در تکمیل این واحدها نیازمند کمک بانک ها، پرداخت یارانه و حمایت دستگاه های دولتی
است.

نریمان شهرهای جدید مازندران بوشهر کرمان سمنان کردستان سیستان و بلوچستان هرمزگان
اخرین اخبار