مازندمجلس: یوسف گران پاشا امروز در نشست هم اندیشی افزایش ترانزیت ریلی در بنادر اظهار داشت: در سالهای اخیر رشد و توسعه اقتصادی کشورها و افزایش تولید و تجارت، اهمیت بخش ترانزیت را بهعنوان حلقه اتصال بازار تولید و مصرف بیش از پیش پررنگ کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه ترانزیت یک بخش مهم و سودآور برای کشورها محسوب میشود، از ابعاد مختلفی همچون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی مورد توجه اکثر کشورها قرار گرفته است.
مدیرکل راه آهن شمال ادامه داد: برای توسعه ترانزیت، مزیت جغرافیایی یکی از مهمترین عواملی است که میتواند به خوبی زمینهساز توسعه این صنعت باشد.
وی بیان کرد: در شمال، دریای خزر بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان بوده و این دریا میتواند نقش مهمی در ترانزیت کالا ایفا کند.
گران پاشا با اشاره به اتصال بندر امیرآباد به شبکه سراسری ریلی و احداث رو رو، این فرصت را برای ایجاد بازار جدید و با ظرفیت بالای ترانزیت بار، از کشورهای آسیای میانه مناسب دانست.
مدیرکل راه آهن شمال گفت: در راستای استفاده از ظرفیتهای بخش ریلی برای حمل و ترانزیت انبوه بار، راه آهن اقدامات گسترده ای را در دست اجرا دارد.
وی افزود: پایان مرحله مطالعاتی و آغاز پروژه برقیسازی مسیر شمال در آینده ای بسیار نزدیک،کاهش چشمگیر حق دسترسی راه آهن و به صفر رساندن این حق دسترسی در برخی از موارد، تغییر ارتفاع قریب به یک کیلومتر از تونلهای مسیرجهت عبور واگنهای روسی، واگذاری واگن برای حمل در کوتاهترین زمان ممکن و راه اندازی قطارهای باری برنامه ای از جمله اقداماتی است که در راه آهن شمال انجام شده است.