به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا تهران همچنان اسیر آلودگی هوا است و با وارونگی که این هفته رخ خواهد داد و تعطیل شدن مدارس مشهد به نظر می رسد که امسال رکورد تعطیلات مدارس به سبب آلودگی هوا شکسته شود.
بر اساس بررسی که توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته، تعداد مرگهای منتسب به آلودگی هوا بیش از شش برابر تعداد مرگهای ناشی از مالاریا و بیش از چهار برابر تعداد مرگهای ناشی از ایدز است.
در این بررسی به مطالعه برآورد بار بیماریهای جهانی که در سال ۲۰۱۷ (سال جاری) به چاپ رسیده، اشاره شده و تعداد مرگهای منتسب به آلودگی هوای آزاد در ایران را حدود ۳۳ هزار نفر گزارش کرده، به عبارت دیگر ۸.۶ درصد از کل مرگها در ایران، ناشی از آلودگی هوای آزاد است.
با این آمارها و تاکید تمام مسولین بر لزوم کاهش آلودگی در کلان شهر ها اما باز شاهد افزایش تعرفه برای خودروهای هیبریدی هستیم چنانکه وقتی تعرفه های جدید اعلام شده با واکنش خبرنگاران و فعالان محیط زیست در شبکه های اجتماعی روبرو شد وزارت صنعت را مجبور به پاسخگویی کرد به طوریکه اعلام شد که نهایتا تعرفه ها از 5 درصد تا 45 درصد افزایش یافته و آن هم برای خودروهای بالای 2000 هزار سی سی است.
نکته جالب اینجاست در حالیکه مردم هر روز در ایران به سبب آلودگی هوا می میرند دولت به جای اجرای سیاست های تشویقی در مورد واردات این خودروها اعم از دادن تسهیلات به واردکنندگان و معافیت های مالیاتی اقدام به اخذ تعرفه می کند و در جواب هم مدعی است که این تعرفه ها اندک است.
این درحالیست که تمامی خودروسازهای جهان به سمت تولید این مدل از خودروها رفتند اما در کشور ما همچنان بر تولید خودروی سوخت فسیلی اصرار هست آنچنان که برخی از مدیران خودروسازی برای افزایش تعرفه خودروهای دوستدار محیط زیست برای حفظ بازار خود به دولت فشار می آورند.
تویوتا با تولید بیش از 10 میلیون خودروی هیبریدی سردمدار تولید کنندگان دوستدار محیط زیست است و به سبب کیفیت بالای این خودرو امروز بیشتر سیستم حمل و نقل عمومی کشورها به این خودرو مجهز شده است.مهمترین دلیل استقبال از خودروهای هیبریدی تویوتا عدم نیاز به منبع خارجی و ایستگاه های شارژ باطری است.
مدل پریوس که وارد ایران شده با استقبال خوبی همراه شده است و عدم نیاز به پورت شهری سبب شده که همواره در صدر سفارشات مشتریان باشد علاوه بر این این خودرو در جهان نیز به عنوان محبوب ترین خودروی هیبریدی شناخته می شود.
موتور الکتریکی پریوس، قطعهی مهمی در حل معمای مصرف سوخت این خودرو است. این موتور بینیاز از شارژ با برق شهری است و انرژی مورد نیاز باتری آن از طریق پیشرانه بنزینی تأمین و شارژ میشود. بخش موتور الکتریکی، باتری و متعلقات پریوس سبک تر، کوچک تر و قوی تر شده است. نوع اول که به ایران وارد شده از نوع نیکلمتال و نوع دوم لیتیوم یون است. از نظر نوع کار کرد این دو کاملا یکسان هستند و با ولتاژهای تقریبا یکسانی کار میکنند.
پریوس به هنگام شروع حرکت، تا رسیدن به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت به موتور الکتریکی متکی است و تقریبا هیچ بنزینی مصرف نمیکند؛ در شتابگیری و سرعتهای بالای ۴۵ کیلومتر بر ساعت، موتور بنزینی وارد عمل میشود و حتی در بعضی شرایط، باتریها را شارژ میکند. پریوس دارای دو موتور الکتریکی به نامهای MG1 و MG2 است که بسته به وضعیت (SOC (State of Charge، تولیدکنندهی نیروی محرکه یا ذخیرهکنندهی انرژی (بهصورت ژنراتور) برای باتریها خواهند بود. ترمزگیری در پریوس علاوه بر لنتها، ازطریق درگیر کردن موتورهای برقی خودرو با چرخها نیز همراه است که در واقع موتور الکتریکی در این حالت در فاز ژنراتور قرار میگیرد و با دریافت انرژی جنبشی خودرو (منجر به کاهش سرعت خودرو میشود) آن را به نیروی الکتریسیته تبدیل و در باتری خودرو ذخیره میکند.
مسلما علاقهی مردم جهان به پریوس، صرفا به دلیل عشق به طبیعت و کاهش آلودگی محیط زیست نیست و مخارج پایین مصرف سوخت آن، برگ برندهی تویوتا در بازار هیبریدیها محسوب میشود. این خودرو با شارژ کامل باتریها در شهر ۴.۳ لیتر و در سرعت ثابت اتوبان ۴.۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. پریوس در سرعتهای کمتر از ۴۵ کیلومتر مصرف بنزین ناچیزی خواهد داشت به همین دلیل در شهر نسبت به جاده، سوخت کمتری نیاز دارد.
به نظر می رسد بهترین تدبیر دولت تدبیر و امید برای نجات جان شهروندان کلان شهرها اختصاص تسهیلات برای خرید خودروهای هیبریدی و اعمال معافیت های مالیاتی و گمرکی برای واردکنندگان این خودرو ها است نمی توان سالانه شاهد جان باختن هزاران نفر در کشور باشیم تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند خودروی هیبریدی تولید کنند.