وی با بیان اینکه برای اطفاء سریعتر حریق از مراکز تجسس و نجات کشورهای اطراف درخواست کمک کردیم، تا با همکاری مرکز تجسس نجات چین بتوانند سریعتر عمل کنند، گفت: در حال حاضر یک یدک کش از ژاپن، در منطقه حادثه حضور دارد و یک یدک کش دیگر تا ساعاتی دیگر به منطقه خواهد رسید.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تعداد یدککشهای اطراف نفتکش به نظر میرسد کافی است؛ اما محدودیتهای دیگری از جمله انجام عملیات اطفاءحریق صرفاً در طول روز طی چهار روز گذشته وجود داشته است که سازمان بنادر و دریانوردی، خواستار انجام عملیات در شبهنگام نیز شده است.
حقشناس از کاهش حریق خبر داد و گفت: اما مشکل این است که ۱۱۵ هزار تن مواد نفتی با درجه اشتعال بین بنزین و گاز، در نفتکش وجود داشته و به همین خاطر در مراحل اطفاء حریق طی روزهای گذشته، هر بار با انفجارهایی روبرو میشویم که مجدداً کار از نو انجام شده است.
وی بیان داشت: علاوه بر حضور تیم تجسس–نجات در منطقه، هیاتی از سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفتکش، سفیر ایران در بندر شانگهای حضور دارند؛ اما تا زمانی که اطفاء حریق انجام نشود، بهطور طبیعی ورود به کشتی اقدام پر ریسکی است و قابل انجام نخواهد بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلات اعزام تکاورهای ایرانی در شب گذشته به منطقه اطفاء حریق نفتکش، گفت: تشریفات قانونی تیم تجسس –نجات که قرار بود از ایران اعزام شود، کمی به طول انجامید و وزارت امور خارجه در حال تلاش برای رفع مشکلات و اعزام تیم تجسس-نجات به محل حادثه است.
به گفته وی، در حال حاضر نیروهای ایرانی در تیم تجسس-نجات چین حضور دارند و بهطور طبیعی در صورت پایان اطفاء حریق وارد عمل خواهند شد.
حقشناس اظهار امیدواری کرد: عملیات اطفای حریق طی روزهای آینده به اتمام برسد.