معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن با اشاره به انگیزه راهآهن برای تشکیل این مرکز گفت: راهآهن به دنبال بسترسازی و پشتیبانی برای شکلگیری کسبوکارهای فناورانه و شرکتهای استارتاپ است.
بیرانوند با اشاره به امضای قرارداد تأمین مالی ۳ میلیارد یورویی تأمین واگن ریلی نیز خاطرنشان کرد: در واقع قرارداد تأمین مالی با موسسه بیمه صادراتی و مرکز توسعه صادرات روسیه با هدف فعالسازی ظرفیت واگنسازان داخلی ایران و پیوند با شرکتهای سازنده روسی به پشتوانه تضمین شرکت راهآهن به امضا رسید.
وی افزود: عمده این مبلغ در اختیار شرکتهای حملونقل ریلی خصوصی قرار خواهد گرفت و سفارشها نیز در قالب کنسرسیومی شامل شرکتهای روسی و تولیدکنندگان ایرانی بهصورت «جوینت-ونچر» انجام میشود.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن یکی از محدودیتهای توسعه و نوسازی ناوگان ریلی در کشور را تأمین منابع مالی خواند و گفت: این قرارداد به تأمین منابع و هزینههای تأمین، انتقال دانش فنی و امکانات تولید ناوگان ریلی کمک میکند.
بیرانوند همچنین ضمن تکذیب خبر بهرهبرداری از راهآهن آستارا-آستارا در تاریخ ۲۵ دسامبر در یکی از خبر گزاریها به نقل از یک پایگاه خبری خارجی تصریح کرد: ترمنیال این خط با سرمایهگذاری مستقیم طرف آذری در حال اجرا است و ضمن تکمیل آن ظرف ماههای آینده، اولین قطار ترانزیتی ما از آن عبور خواهد کرد. این خط آهن محور توسعه کریدور شمال-جنوب و جنوب-غرب است که با راهاندازی قطار آستارا، میتوان شاهد ارتقا ترانزیت و حملونقل کالا از هند به روسیه و بالعکس بود.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن همچنین از نهایی شدن قرارداد تأمین مالی (فاینانس) ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان بین وزارت امور اقتصاد دارایی ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: هماکنون توافقات بر سر موافقتنامه حاصل و پیشنویس آن تهیه شده است. همچنین این قرارداد در مراسمی به امضا خواهد رسید و هماکنون تشریفات اداری در دست اقدام قرار دارد.