برگزیده ها
واکسن کالایی استراتژیک است؛ با رویکرد تجاری به آن نگاه نشود

مازندمجلس: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اثربخشی بالاتر واکسن هایی با سوش های بومی گفت: نگاه تجاری به واکسن اصلاح شود و این محصول در ردیف کالاهای استراتژیک قرار گیرد.

مازندمجلس: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اثربخشی بالاتر واکسن هایی با سوش های بومی گفت: نگاه تجاری به واکسن اصلاح شود و این محصول در ردیف کالاهای استراتژیک قرار گیرد.

به گزارش ایلنا از موسسه رازی، مسعود هاشم زاده رئیس موسسه رازی با انتقاد از رویکرد موجود به واکسن اظهار کرد: متاسفانه واکسن به عنوان یک کالای تجاری در کشور دیده شده، حال آنکه کالایی استراتژیک است و نباید نگاهی تجاری به آن داشت.

وی اظهار کرد: سازمان ها و دستگاه های تصمیم گیر در این حوزه باید ویژگی های بیولوژیک واکسن هایی که در طرح های ملی واکسیناسیون مصرف می شوند را مشخص کرده و براساس آن ویژگی ها اجازه مصرف واکسن دهند.

هاشم زاده با تاکید بر اینکه تولید واکسن هایی با سوش های بومی کشور، نتیجه و اثربخشی بالاتری در پیشگیری و کنترل بیماری ها اعم از بیماری های با منشاء ویروسی یا باکتریایی دارند، یادآور شد: مصرف واکسن هایی با سوش های غیربومی ممکن است منجر به ایجاد تغییراتی در ساختار طبیعت و اکوسیستم ویروس و باکتری شود و همین امر، مشکلات پیشگیری،کنترل و ریشه کنی بیماری را بسیار پیچیده می کند.

رئیس موسسه رازی با اشاره به تبلیغات و رقابت بالا برای مصرف برخی واکسن ها در کشور تصریح کرد: این روشی غلط است و از مسئولان تصمیم گیر در این حوزه درخواست می کنم با تعیین نوع، ویژگی ها و ساختار بیولوژیک واکسن هایی که در برنامه های مصرف ملی هستند، به این بخش ورود کنند.

 

واکسن موسسه تجاری بیماری استراتژیک ویژگی بیولوژیک پیشگیری کنترل ساختار اثربخشی کالایی رویکرد اشاره اظهار تصمیم
اخرین اخبار