هومن کروندی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اینکه در مقطع خاصی نیاز به کنترل از سوی دولت احساس میشد، اظهار داشت: زمانی این تلقی وجود داشت که دولت نمیتواند کنترل مناسبی روی نمایندگان رسمی و نمایندگان غیر رسمی، بازیگران عرصۀ واردات خودرو، داشته باشد اما اکنون با مکانیزم تعریف شده جدید و همسویی واردکنندگان رسمی با سیاستهای کلی دولت میتوانیم شاهد بهبود التهابات باشیم.
معاون خودرویی گروه تجاری گلستان که شرکتهای آسان موتور و اطلس خودرو دارای نمایندگی رسمی هیوندای و کیا را در زیر مجموعه دارد با تبیین اهمیت نقش نظام تعرفهای در کنترل واردات خودرو افزود: بدونشک در بازار، تقاضا به میزان عرضه سمتوسو میدهد بنابراین ایجاد سهمیه درباره خودروهای وارداتی که صرفا حدود 4 درصد تقاضای بازار را شامل میشود باعث بروز التهابات خاص دیگری خواهد شد که خوشبختانه دولت هم از آن اجتناب کرده و تلاش دارد با ابزار تعرفه نسبت به کنترل بازار اقدام کند.
کروندی گفت: برای ایجاد فضای رقابتی و سالم، کنترل میزان واردات از محل تعرفههای معقول و منطقی ابزار مناسبی خواهد بود و همچنین در نظر داشته باشیم قیمت خودروها پس از بازگشایی سایت ثبت سفارش و آغاز عرضه در بازار تابع عوارض و تعرفههایی است که واردکنندگان باید پرداخت کنند و این مسئله میتواند بر روند عرضه و تقاضا در بازار تأثیرگذار باشد اما درنهایت آغاز عرضه خودروهای وارداتی قطعا میتواند التهاب بازار این خودروها را کاهش دهد.
وی درباره میزان تخصیص ارز به واردات خودرو اظهار داشت: تخصیص میزان ارز را تقاضا مشخص میکند چنانچه در پی میزان مشخصی باشیم ممکن است دچار تبعات ناخواسته و التهابات مجدد شویم.
کروندی درباره جایگاه دولت در اعمال کنترل بر وارداتخودرو اذعان داشت: معتقدم دولت بهعنوان رکن اصلی نظارتی در روندی معمول و استاندارد باید فضایی ایجاد کند که از میزان تصدی مستقیم خود بکاهد تا نمایندگان رسمی که در چارچوبهای استاندارد و با هماهنگی لازم و همسو با سیاستهای کلی تعریف شده، در جایگاه بازوی اجرایی دولت حرکت کنند. این مساله میتواند منجر به مدیریت صحیح بازار شود ضمن آنکه با حضور نمایندگیهای رسمی که از نظام قیمتگذاری مشخصی استفاده میکنند نوسانات بازار نیز کنترل میشود.
کروندی در زمینه تأثیر بازگشایی ثبت سفارش بر بازار خودروهای وارداتی کشور گفت: بهدلیل بسته بودن سامانه ثبت سفارش در هفتههای اخیر شاهد افزایش قیمت و التهاب در بازار خودروهای وارداتی هستیم و این افزایش قیمتها در بازار در نهایت به زیان مصرفکنندگان است. با باز شدن ثبت سفارش و آغاز عرضه خودروها به بازار قطعا بهدلیل افزایش عرضه، این التهاب قیمتها در بازار گرفته خواهد شد و این مساله در نهایت به سود مصرفکنندگان خواهد بود چراکه با عرضه این خودروها شاهد بازگشت تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود.