وی با اشاره به اینکه تولید تنها نوع خاصی از خودرو به دلیل عدم رعایت استاندارد متوقف میشود،افزود: خودرویی که یکبار تولید شده مشمول قوانین جدید نیست بلکه خودروهای حین تولید مشمول استانداردهای نوین می شود.
مدیرکل صنایع خودرو ادامه داد: از اول دی امسال استانداردها لحظه به لحظه بیشتر، پویاتر و البته سخت گیرانه تر می شود به این ترتیب که اگر تولیدکننده به این استانداردها برسد طبیعتا به تولید محصول خود ادامه می دهد و اگر نرسد تولیدش متوقف می شود.
در ادامه وحید مرندی مقدم معاون نظارت سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه شرکتهایی که بتوانند استاندردهای نوین را روی محصولات خود اعمال کنند، به تولید ادامه می دهد گفت: خودروسازانی که نمی توانند استانداردهای جدید را اعمال کنند طبیعتا برای از بین نرفتن سرمایه خود از سرمایه گذاری اجتناب می کنند.
وی افزود: اگر این اقدام هوشمندانه توسط خودروسازان در همه صنایع رعایت شود حجم بالایی از کار استاندارد کاهش می یابد.
معاون سازمان استاندارد ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته با وزات صنعت، معدن و تجارت نوع خودرو با تفکیک موردی مشخص شده است.
البته این نوع تفکیک برای مردم قابل لمس نیست اما برای ناجا و استاندارد مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه کافیست مردم بدانند که استانداردهای نوین روی خودروها اعمال می شود، تصریح کرد: خودروهایی که اسمشان برای جلوگیری از شماره گذاری آمده است در صورت رسیدن به استاندادهای مورد تایید سازمان استاندارد ، دوباره شماره گذاری می شوند.
وی گفت:سازمان استاندارد به هیچ عنوان از رعایت استانداردها عقب نشینی نمی کند.
در ادامه برنامه ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بخش ایمنی هرچه سخت گیری بیشتر باشد مجلس حمایت بیشتری از آن خواهد داشت،گفت:تا یکسال دیگر تولیدکنندگانی که قبلا مجوز گرفته اند،تنها اجازه تولید و فروش محصولاتی را دارند که با استاندارد نوین فاصله دارد.
این عضو کمیسیون صنایع افزود:قشری از جامعه که توان خرید بالایی ندارند و اگر خودرویی جایگزین خودروهای از رده خارج نشود،موجب بالاتر رفتن قیمت خودرو می شود و جایگزین نکردن محصول خود به تورم کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه بهبود مستمر شعار تولیدکنندگان است،تصریح کرد: این استانداردهای 85 گانه نیز مطابق این شعار قابل توجیه است.
م