مازندمجلس: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن تأئید تأخیر خودروسازان ایرانی در تولید محصولات مشترک فرانسوی، اعلام کرد این تأخیرها تحت کنترل است.
در توضیح ایدرو آمده است: تفاوت عمده قراردادهای اخیر صنعت خودرو با شرکتهای معتبر بینالمللی (فرانسوی، آلمانی و...) مربوط به سرمایهگذاری مستقیم شرکتهای خارجی و مشارکت با شرکتهای خودروساز و قطعه سازان داخلی است، لذا مقایسه فنی، اقتصادی و حتی برنامه زمان بندی اجرای این گونه طرحها با قراردادهای سالهای قبل که عمدتاً صرفاً قرارداد تحت لیسانس بوده است، چندان معتبر و صحیح به نظر نمیرسد.
در قراردادهای اخیر علاوه بر سرمایهگذاری شریک خارجی آن هم به میزان ۵۰ درصد و حتی بیشتر در احداث خطوط جدید و ارتقای خطوط موجود ولی با ظرفیتهای پایین، مقرر است حجم ساخت داخل و پیشبینیهای لازم برای صادرات محور بودن محصولات در اولویت باشد.
علیایحال در رابطه با تأخیرهای به وجود آمده در قراردادهای مشارکت اخیر در صنعت خودرو چه با شرکتهای بزرگ و چه با شرکتهایی که به طور کامل خصوصی هستند، تحت کنترل بوده و برنامههای جبرانی برای آن تهیه شده و یا در دست تهیه است.
محصولات تولیدی مشارکت ایران خودرو و پژو وارد بازار شده و انشاءالله با تلاش بیشتری سعی خواهد شد که تعهدات مردم با فاصله زمانی تولید انجام شود و یا در مورد قرارداد سیتروئن با سایپا، کار طبق روال در حال انجام است و امیدواریم که اواسط نیمه اول سال آینده محصولات تولیدی به بازار عرضه شود.
انشاالله اقدامات انجامشده نویدبخش رضایتمندی بیشتر مردم خواهد بود.
توضیح فارس:
سازمان گسترش در حالی تأکید کرده که قراردادهای جدید خودروسازان نباید با قراردادهای قبلی مورد مقایسه قرار گیرد که اصولا مقایسه ای قراردادهای قبل و بعد موضوع گزارش فارس نبوده، بلکه در مورد تأخیرهای موجود در اجرایی شدن قراردادهای جدید و برنامه زمان بندی اعلام شده برای تولید محصولات مشترک صحبت شده است.
ضمن آنکه سازمان گسترش تأخیر موجود در اجرای قراردادهای جدید را پذیرفته و با این حساب، گزارش فارس مورد تأیید این سازمان است.
در عین حال این سوال مطرح است که با توجه به نقش نظارتی سازمان گسترش و وزارت صنعت، اصولا چرا قراردادها باید طوری زمانبندی تنظیم شوند که تأخیر در اجرای آنها قابل پذیرش باشد؟ مگر در زمان عقد قرارداد، شرایط موجود مورد توجه قرار نگرفته است؟
همچنین در توضیح سازمان گسترش از سرمایه گذاری ۵۰ درصدی خودروسازان خارجی در ایران صحبت شده است، این در حالی است که تاکنون هیچ رقمی از میزان سرمایه گذاری محقق شده این شرکتها اعلام نشده و برخی از عدم ورود سرمایه خودروسازان خارجی به ایران سخن می گویند.
از سویی، ایدرو از مشارکت قطعه سازان داخلی در تولیدات مشترک خودروسازان ایرانی با فرانسوی ها صحبت کرده که در این مورد هم قبلا شاهد اعتراضاتی از سوی قطعه سازان ایرانی نسبت به عدم توجه فرانسوی ها و همچنین خودروسازان ایرانی به استفاده از ظرفیت قطعه سازی داخل بوده ایم.
م
منبع : فارس