مازندمجلس: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با اشاره به اینکه ماموریت دولتها در مغرب زمین و میان کشورهای غیرمسلمان با کشور ما فرق دارد گفت: ماموریت دولتها در اسلام باید اقامه دین باشد.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اهداف انقلاب اسلامی باید به گفتمان حقوقی قالب کشور تبدیل شود و باید همه اساتید بر این موضوع اصرار ورزیده و موضع گیری کنند.
آیت الله کعبی گفت: یکی از مسائل پایهایی ماموریت دولتها در اسلام است، البته دولت اعم از همه حاکمیت را مشمول میشود و از لحاظ حقوقی این ماموریت در اصل سوم قانون اساسی با ان شانزده بند معروف ذکر شده باشد و اهداف دولت در اسلام هم در اصل دوم ذکر شده است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در یک کلمه رسالت دولت در اسلام را بر بشماریم و آن را به یک گفتمان حقوقی تبدیل کنیم، اول باید بدانیم که دولت در اسلام متمایز با دولت در مغرب زمین است و این مدل متفاوت است و دولت در اسلام بر گرفته از روایات و احادیث باید دولت اقامه دین باشد. یعنی دولت حاکمیت دین باید باشد.
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: فلسفه دین در عرصه اجتماعی تبلور پیدا میکند در اجرای شریعت؛ و اجرای شریعت همان اجرای دین است و اجرای دین و حاکمیت نظام حقوقی اسلام همه مسئولیت یکسانی دارند، چه دولتمردان و نخبگان چه مردم و شهروندان عادی.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از همین روست که قرآن میگوید مستکبرین و نظام سلطه به همین دلیل یعنی تلاش شما برای اقامه دین است که با شما مخالفت دارند و در سایه اقامه دین نظریه تمدنی اسلام غلبه پیدا میکند.
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد در سایه اقامه دین و نظام اسلامی است که رشد و پیشرفت و حقوق ملت و حتی آزادیهای مشروع و توجه به مظالم مردم و تحقق عدالت همه جانبه حاصل خواهد شد.
وی گفت: از همین جهت است که دشمنان نظام با ما دشمنی دارند و با ما مخالفت میکنند و اگر ما درباره حقوق شهروندی سخن میگوییم، باید حواسمان باشد که در چارچوب منظومه اقامه دین حرف بزنیم و حقوق شهروندی خارج از این معنا ندارد.
ایت الله کعبی گفت: رشد و تعالی انسان و کرامت و حرمت انسان آن چیزی است که از سوی حقوق شهروندی اسلامی مورد توجه قرار میگیرد، برخلاف انچه که غربیها مطرح میکنند.
نمایندهٔ مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از شاخصههای انقلابیگری همراهی با جبهه مقاومت اسلامی است و باید یادمان باشد ان کشوری که قران چاپ میکند وقتی همراه با جبهه مقاومت نباشد هیچ ارزشی ندارد.
آیت الله کعبی گفت: اینکه ما نسبت به وضعیت کشور بیتفاوت باشیم و فقط به فکر تدریس و تحقیق باشیم از نظر من فایدهای ندارد.
وی افزود: نباید اجازه دهیم هیبت شرع اسلامی و دستگاههای حکومتی شکسته شود؛ باید پرسید امروز چه شده که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب میکند که حقوق اقلیتهای مذهبی حفظ شود مگر نه اینکه این حقوق در اصل ۱۳ قانون اساسی تصریح نشده است. مگر اصل صد تا صد و شش قانون اساسی را نخواندهاید؟ آنوقت به سراغ تصویب قانونی میروید برای عضویت اقلیتها در شورای شهر؟
آیت الله کعبی گفت: در کشور لبنان هم که اقلیتهای مذهبی فراوان هستند به این شکل است که هر شهری که اکثریت دینی را داشت از همان اکثریت باید نماینده شورای شهر انتخاب شود نه اینکه یک اقلیت بیاید و برای اکثریت ان شهر تصمیم گیری کند.
وی افزود: شاید عدهایی بیایند و بگویند شاید مسلمانان دلشان بخواهد یک اقلیت را انتخاب کنند خب ما میگوییم اصل این موضوع اشتباه است زیرا اولویت ما اقامه دین اسلام است و این انتخاب ما را به اقامه دین نمیرساند.
آیت الله کعبی به موضوع قاعده نفی سبیل اشاره کرد و گفت: این قاعده صرفا در مورد مسایل سیاسی نیست بلکه بدانید از این قاعده میتوان درباره نفی حضور یک اقلیت و تصمیم سازی ان فرد هم استفاده کرد و نباید هیبت فقه و هیبت فقها و هیبت لبهای شورای نگهبان توسط نهادی که باید پاسدار اسلام و قانون اساسی باشد شکسته شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به موضوع انجمنهای ایالتی و ولایتی در زمان رژیم سابق اشاره کرد و گفت در همان زمان ان رژیم منحوس اجازه ورود مسلمانان را نمیداد که موجب پافشاری امام خمینی شد و وقایع پانزده خرداد و پایههای اصلی انقلاب را شکل داد و باید پرسید چگونه است که تز انقلاب در چهل سال به اندی نز تبدیل میشود و باید بدانیم این موضوع حتما یک پشتوانه برنامه ریزی شده دارد و دشمن با برنامه ریزی به میدان امده است. و افسوس که یک عده روشنفکر به واسطه پز روشنفکری و حمایت از اقلیتها مبانی اسلامی ما را هدف قرار دادهاند.
آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص بودجه و تخصیص بودجه گفت: اینکه بودجه شرکت نفت علیرغم کسری بودجه سیزده و نیم درصد به خودش اختصاص میدهد و امسال حتی یک درصد اضافه میشود ایا این براساس اصول قانون اساسی است؟ ایا این یک انحراف بزرگ از بودجه نیست؟
وی تصریح کرد: ما درخواستمان این است که بودجه به گونه ایی تقسیم شود که سبد خانواده ایرانی افزایش یابد و به کاهش فاصله غنی و فقیر منجر شود و اینکه بخشی از بودجه به تنخواه برخی از مقامات عالی تبدیل شود این کجایش طبق منطق بودجه ریزی درست است؟
منبع : نامه نیوز