وی گفت: فهرست جدیدی از گلهایی مانند پتوسهای ابلق، فیکوس بنجامین، سینره، الگوئما، داوود گلدانی، انتوریوم، ژریرا و لیلیوم در بازار گل و گیاه در اولویت قرار گرفته است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه فروش 40 درصد گل و گیاه به صورت عمدهفروشی است، افزود: در کشور گلها به طور عمده توسط تولیدکنندگان و فروشندگان خیابانی، فروش در باغ و سوپرمارکتها فروخته میشود.
عظیمی تصریح کرد: فرهنگ پایین مصرف گل در کشور و مناسبتهای مذهبی سنگین محرم، صفر، رمضان و دهه فاطمیه سبب نوسان شدید قیمتها میشود و این نوسان سبب افزایش ریسکپذیری و تولید در گل و گیاه میشود.
وی با بیان اینکه هلند با 55 درصد تولید پیاز جهان رتبه نخست را دارد، ادامه داد: گل نرگس با 6 هزار و 100 هکتار سطح زیرکشت رتبه سوم را در جهان دارد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی خاطرنشان کرد: عدم وجود برنامه کلان و ملی برای پیشبرد اهداف کمی و کیفی، عدم مطالعه بر روی فنآوری تکثیر و فورساژ، مکانیابی و بررسی عوامل اقلیمی برای شناسایی مناطق مناسب تکثیر و تولید گلهای پیازی و نبود تکنولوژی از جمله ادوات کاشت، داشت و برداشت از چالشهای تولید گلهای پیازی است.
عظیمی با اشاره به اینکه منشأ گل نرگس اروپا، شمال آفریقا و قسمتهایی از آسیا است، گفت: گل نرگس یک گیاه پیازدار و دائمی است.
وی افزود: گلهای زیبای این گیاه در فصول پاییز و زمستان علاوه بر ارزش زینتی، به علت معطر بودن و تولید اسانس از ارزش دارویی نیز برخوردار است و گل نرگس یکی از گیاهان پیازی و زینتی میباشد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی گفت: از عطر گلها در صنایع عطرسازی استفاده میشود که دارای ارزش بالای اقتصادی است.
عظیمی تصریح کرد: میزان ارزش صادرات گلهای ایران سالانه 35 میلیون دلار است و با ایجاد توانمندیها میتوانیم آن را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.
ن