مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل ایران برای توسعه نیاز به رقابتپذیر بودن دارد، اظهار کرد: هر چند در این زمینه اقدامات مثبتی صورت گرفته اما همچنان ما نیاز داریم بر تمام توان بالقوه کشور در این حوزه استفاده کنیم.
با اشاره به پیشرفت قابل توجه حمل و نقل زیرساختی ایران در ایام پس از انقلاب، توضیح داد: پیش از انقلاب ما تنها ۵۴ هزار کیلومتر راه آسفالت در کشور داشتیم اما این رقم در حال حاضر به بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر افزایش یافته که نشاندهنده رشد چهار برابری است.
وی ادامه داد: در کنار آن تعداد وسایل نقلیه ایران نیز از حدود ۲ میلیون به بیش از ۲۰ میلیون رسیده و به شکل سالانه نیز بیش از یک میلیون خودرو پلاکگذاری میشود که همه اینها نشاندهنده آن است که در کنار توسعه زیرساختها باید برای بهبود خدمات نیز اقداماتی جدی صورت گیرد.
آخوندی با اشاره به سیاستهای پنجگانه این وزارتخانه برای افزایش ایمنی در جادهها تاکید کرد: ایمنی وضعیت جاده، وسیله نقلیه، نحوه اعمال قانون، امداد و نجات و بهبود رفتار رانندگان بخشی از این سیاستهاست که در بسیاری از آنها تلاش کردهایم اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه اگر حمل و نقل ایران میخواهد به توسعه برسد، باید آماده رقابت با دیگر کشورها باشد تصریح کرد: در وزارتخانه ما در این راستا دو اقدام صورت گرفت. از یک سو تلاش کردیم به سمت حمل و نقل هوشمند حرکت کنیم که مسائلی مانند سامانههای الکترونیکی و ارتباط حمل و نقل با آنها جزئی از آن است. از سوی دیگر زنجیره لجستیک به طور جدی پیگیری شده تا وضعیت جابهجایی بار از نقطه اول تا پایان مشخص شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما باید از تمام توان خود برای استفاده از زیرساختهای ایران استفاده کنیم و لازمه این امر فعال کردن حمل و نقل ترکیبی است. ما تا چه زمانی میخواهیم منتظر بمانیم تا ریل از قزوین به آستارا برسد. وقتی میتوان با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از ظرفیتهای این کریدور در حال حاضر استفاده کرد و پس از آن به اتصال ریل و تکمیل این مسیر فکر کرد.
آخوندی خاطرنشان کرد: ما باید در قیمت، زمان، ایمنی و کیفیت با همسایگان خود رقابت کنیم تا توان استفاده از حمل و نقل کشور به وجود آید. ما از نظر منطقهای در شرایطی هستیم که میتوانیم در حمل و نقل میان تمام همسایگانمان نقشی جدی داشته باشیم و باید از این فرصت تاریخی قطعا استفاده کرد.
منبع : نامه نیوز