وی ادامه داد: منظور ما از بودجه کل کشور منابع عمومی است که میتوان گفت این منابع عمومی از سه منبع اصلی تشکیل میشود تا یکسری از مشکلات منحصربهفرد را پوشش دهد، بنابراین توسعه کشور باید خارج از بودجه دیده شود، پس اگر میخواهیم در مسیر توسعه قرار بگیریم، نمیتوان با بودجه به این توسعه رسید.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: منابع عمومی دولت که به سه دسته تقسیم میشود، یکی از آنها واگذاری داراییهای سرمایهای است که قسمتی از آن را نفت تشکیل میدهد. پس اگر عنوان میشود بودجه افزایش یابد، در حقیقت باید منابع ملی را بفروشیم و نفت را استخراج و به خامفروشی روی بیاوریم که کار پسندیدهای نیست.
*از فرار مالیاتی نتوانسته ایم جلوگیری کنیم/برای دریافت مالیات بیش از این دولت نباید فشاور وارد کند
نماینده مردم اردبیل، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از منابع عمومی که دولت آن را جزو بودجههای عمومی کشور تلقی میکند، درآمدهای مالیاتی است، اما سوال این است که آیا در این زمینه نیز توانستهایم افرادی را که باید مالیات پرداخت کنند، شناسایی کنیم تا فرار مالیاتی رخ ندهد.
فیضی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشات میدانی و تولیدکنندگان، صنایع و مردم متوجه میشویم که بیش از این نمیتوان برای دریافت مالیات به این بخشها فشار وارد کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: اسناد مالی یکی دیگر از بخشهای بودجه عمومی کشور است که باعث میشود منابع آینده در کشور پیشخور شود، بنابراین یک طرف قضیه مشکل دارد، پس مجبور هستیم با این وضعیت به پیش برویم و توسعه کشور را در جاهای دیگر جستجو کنیم.
وی ادامه داد: برای توسعه کشور باید در سرمایهگذاری بخش خصوصی و غیردولتی و سرمایهگذاری خارجی این موضوع را جستجو کنیم، هرچند معتقدم در تبصره 19، این موضوع به خوبی دیده شده است که در بودجه 97 به آن اشاره شده است.
*با این بودجههای تزریقی و قطرهچکانی، پروژههای ناتمام به اتمام نخواهد رسید
فیضی با اشاره به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی، فاینانس و مشارکت در بودجه امسال دیده شده است، گفت: با این بودجههای تزریقی و قطرهچکانی، پروژههای ناتمام به اتمام نخواهد رسید، پس علیرغم وجود ابهامات زیاد، بودجه 97 به سمت بودجهریزی عملیاتی رفته است.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و مجلس تأکید کرد: هم دولت،هم نمایندگان مجلس و هم سازمان برنامه و بودجه تجربه نویی در این خصوص در بودجه سال 97 تجربه میکنند.
وی افزود: اما مشکلات عدیدهای را در این خصوص به دلیل اینکه برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد، ایجاد خواهد کرد، پس شاهد کاهش بودجه جاری در سال آینده خواهیم بود که البته قابلقبول نیست.
فیضی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی هم یکسوم کاهش داشته است و باید منتظر ماند و دید آیا در مجلس و یا در کمیسیون تلفیق چه اتفاقی رخ خواهد داد و آیا پیشنهادات جدید در مجلس به تصویب خواهد رسید، گفت: هزینههای جاری نباید به بودجه اضافه شود؛ چراکه یک نگرانی در کل کشور در بحث توسعه متوازن منطقهای دیده میشود، به عنوان مثال یک مورد دیده نشدن اعطای قیر رایگان است که همین موضوع برای برخی روستاها و نوسازی مدارس مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که دولت در بودجه 97 از اختصاص 18 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جدید صحبت کرده است، این درحالی است که اشتغالهای موجود در حال از بین رفتن است، گفت: نمیتوان به صورت کامل در خصوص نگه داشتن اشتغالهای کنونی اظهارنظر کرد؛ چراکه با ورود نیروی جدید دولت باید به فکر ایجاد اشتغال جدید نیز باشد.
وی در خصوص کاهش تعداد یارانهبگیران نیز گفت: کاهش تعداد یارانهبگیران میتواند اقدام مفیدی باشد؛ چراکه حذف یارانههای پردرآمدها، میتواند برای کشور مفید باشد، اما سؤال این است که سال گذشته نیز قرار بود یک سری از یارانهبگیران حذف شوند، اما آیا دولت در این اقدام موفق بود؟
فیضی ادامه داد: به هر حال ما موافق کاهش یارانهبگیران هستیم، به این شرط که دولت در شناسایی دهکهای بالای درآمدی خانوار و حذف آنها به خوبی عمل کند.
م