برگزیده ها
تأخیر در تحویل و قیمت بالا مهمترین دلیل نارضایتی خریداران خودرو است

مازندمجلس: طبق یک نظرسنجی، هزینه و زمان صرف شده برای خرید خودرو کمترین امتیاز را در رضایت مشتریان از خدمات شرکت‌های خودروساز به خود اختصاص داده است.

مازندمجلس:، نتایج نظرسنجی از 88 هزار و 262 نفر از مشتریانی که خودروی خود را از 16 شرکت عرضه کننده خریداری کرده‌اند، نشان می‌دهد رضایت مشتریان در تابستان 96 نسبت به بهار 1396 تغییر چندانی نداشته است.

بر این اساس، گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت رضایتمندی مشتریان در فرایند خدمات فروش خودروهای سواری، متوسط امتیاز 666 از 1000 امتیاز در تابستان سال 1396 را نشان می‌دهد که در این میان شرکت جهان نوین آریا، ارائه دهنده خودروهای برند نیسان با امتیاز 718 رتبه نخست را در میان شرکتهای عرضه کننده خودروهای سواری با بیش از یک درصد سهم بازار را کسب کرد. همچنین، در میان شرکتهای عرضه کننده خودروهای سواری با کمتر از یک درصد سهم بازار، شرکت آرین موتور تابان، ارائه دهنده خودروهای برند DS با امتیاز 736 رتبه نخست را از نگاه مشتریان کسب کرده است. در نمودار 1 روند ارزیابی متوسط رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در 2 سال اخیر نمایش داده شده است.

در مطالعه رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش، شاخص‌هایی نظیر اطلاع رسانی و پاسخگویی ، توجه به خواسته مشتری، هزینه و زمان صرف شده و تحویل خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. این شاخص‌ها با کمک فرایند مطالعاتی نیازسنجی از مشتریان در صنعت خودرو استخراج شده است. 

در این میان، متوسط امتیاز کسب شده در هر شاخص از رضایتمندی مشتریان به شرح جدول شماره 1 است:

همانطور که در جدول متوسط امتیاز شاخصها از رضایت‌مندی مشتریان در فرایند خدمات فروش خودروهای سواری مشاهده می‌شود، هزینه و زمان صرف شده دارای کمترین امتیاز بین شاخص‌های دیگر است. از سوی دیگر، این شاخص با 28 درصد بیشترین تاثیر را بر رضایت‌مندی مشتریان در این حوزه ایفا می‌کند. همچنین 2 خصوصیت تناسب هزینه پرداختی با خودروی خریداری شده و تحویل خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد خرید که از خصوصیت‌های شاخص هزینه و زمان صرف شده در این مطالعه است، به جز خصوصیاتی که بیشترین نارضایتی را از دیدگاه مشتریان داشته است. همچنین، شاخص اطلاع رسانی و پاسخگویی با بیشترین امتیاز، عملکرد مناسب شرکتها در این حوزه را نشان می‌دهد. به دنبال بررسی‌های دقیق‌تر از این مطالعه، نمودار شماره 2 انتقادات و پیشنهادات مشتریان از فرایند خدمات فروش خودروها در شش ماهه ابتدای سال 1395 را نیز نمایش می‌دهد.

در همین راستا بیشترین انتقاد مشتریان از شرکت‌های عرضه کننده خودروهای سواری، تاخیر در تحویل خودرو است. در انتها، در جدول 2 و 3 ارزیابیهای انجام شده از رضایتمندی مشتریان شرکت‌های عرضه کننده خدمات فروش خودروهای سواری ارائه می‌شود.

م

مشتریان خودروهای امتیاز سواری خدمات خودرو کننده رضایتمندی فرایند هزینه بیشترین متوسط تحویل می‌دهد مطالعه ارائه همچنین گزارش خریداری پاسخگویی رسانی شماره رضایت‌مندی شرکت‌های نظرسنجی اطلاع خودروی شرکتهای دهنده بازار تابستان نمایش نمودار نارضایتی
اخرین اخبار