برگزیده ها

مازندمجلس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالات طرح برندینگ در توزیع فرآورده‌های نفتی گفت: تاریخ تأسیس بسیاری از شرکت‌های صاحب برند، بعد از آغاز اجرای این طرح است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در طرح سؤال از وزیر نفت درباره علت اجرای طرح برندینگ در زمینه توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی، خطاب به وزیر اظهار داشت: شما به نام خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستورالعملی را با عنوان «ارزیابی شرکت‌های برندینگ» صادر کرده‌اید و بر اساس آن، وظیفه حمل و توزیع فرآورده‌های سوختی را به شرکت‌های به اصطلاح متخصص و صاحب برند واگذار کرده‌اید.

وی افزود: در این فراخوان تنها چند شرکت محدود توسط کمیته ارزیابی شما صاحب صلاحیت شناخته شده‌اند؛ مبانی قانونی این اقدام چیست و چرا با وجود تذکر کمیسیون انرژی مجلس، آن را متوقف نکرده‌اید؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا اصرار دارید تمام جایگاه‌ها را به چند شرکت خلع‌الساعه کاغذی واگذار کنید؟ رانت‌های پشت پرده این واگذاری‌ها چیست؟ اگر نمی‌گویید، ما حاضریم تمام اسناد را ارائه دهیم.

حاجی‌دلیگانی گفت: تکلیف شرکت‌های خرد که با این طرح، زیر یوغ شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرند، چیست و چرا به قاعده فقهی «لاضرر»، بی‌توجهی کرده‌اید؟ آیا در این رابطه به تبعات اقتصادی و امنیتی این طرح توجه شده است؟

وی در توضیح این نکته تصریح کرد: اگر در شرایطی این شرکت‌های انحصاری اقدام به قطع توزیع فرآورده‌های نفتی در مناطق دوردست کردند، چه وضعیتی پیش می‌آید؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به استدلال مجموعه وزارت نفت مبنی بر اینکه این طرح در کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود، عنوان کرد: تفاوت اساسی این طرح با کشورهای دیگر آن است که در آنجا یک شرکت بزرگ، همه این خدمات را به نام خودش اما در فضای رقابتی ارائه می‌دهد. اما در اینجا یک کالا با چند قیمت و یک شبکه دلالی ارائه می شود.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به وجود ۶ هزار جایگاه عرضه سوخت در کشور گفت: با اجرای این طرح، سالانه ۳۶۵۰ میلیارد تومان بار مالی به خزانه کشور تحمیل می‌شود؛ چرا در لابه‌لای حرف‌ها، دیگران را گول می‌زنید؟

وی با تأکید بر اینکه این طرح کاملاً برخلاف سیاست‌های خصوصی‌سازی است، تصریح کرد: تاریخ تأسیس بسیاری از این شرکت‌ها، بعد از آغاز اجرای این طرح است و این نشان‌دهنده صوری بودن و کاغذی بودن این شرکت‌ها است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شرکت‌ها اهدافشان را به تدریج دنبال می‌کنند، گفت: نقش باشگاه نفت و نیرو در انتخاب صاحبان این شرکت‌ها چیست و چه سهمی در آنها دارند!؟

حاجی‌دلیگانی در پایان تأکید کرد: این طرح به طور کلی مشکل دارد و با مسائل امنیت اجتماعی کشور ارتباط مستقیم دارد.

شرکت‌های اجرای اسلامی کمیسیون شورای شرکت‌ها حاجی‌دلیگانی اینکه برنامه توزیع برندینگ بودجه ارائه فرآورده‌های کاغذی تأکید کشورهای اشاره تصریح ارزیابی سیاست‌های خصوصی‌سازی تأسیس اساسی عنوان واگذار کرده‌اید اقدام
اخرین اخبار