این فعال سیاسی با تاکید بر بیفایده بودن جمعآوری بساط دستفروشان کتاب ادامه داد: مساله دستفروشها نیازمند ساماندهی کلی است؛ بهعبارت دیگر جمعآوری بساط آنها جواب نمیدهد؛ بنابراین تدوین سامانه نظام بخش کمک میکند تا الگوی واحدی در شهر اجرا شود و اگر از این الگوی واحد خارج تخطی شد امکان پیگیری قانونی وجود دارد.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، شناسایی و ساماندهی دستفروشان کتاب، باید با همکاری اصناف پیگیری شود؛ فخاری از اعضای انجمن ناشران و کتابفروشان برای برگزاری نشست مشترک با شواری شهر و شهرداری با هدف تبادل نظر و بررسی راهکارهای پیشنهادی و دستیابی به راه حل «بُرد بُرد» دعوت کرد.
فخاری در تشریح مفهوم «بُرد ـ بُرد» در جریان ساماندهی دستفروشان کتاب تاکید کرد که در جریان ساماندهی، دستفروشان نباید اذیت شوند و از سوی دیگر حقوق عمومی نیز حفظ باید شود.
این عضو شورای شهر تهران گفت: فعالیت یک نهاد برای ساماندهی دستفروشان نتیجهای به دنبال ندارد؛ بلکه همکاری وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و نهاد شهرداری همچنین اصناف، رسانه، فعالان اجتماعی و همچنین دولت کنار یکدیگر و در قالب بسته اجتماعی در این جریان پاسخگو است.
فخاری با اشاره به تجربه برگزاری نشست مشترک با حضور مدیران شهری، اعضای انجمنهای مردمنهاد، دستفروشان و اصناف تاکید کرد که با ساماندهی کتابفروشان میتوان از بزه و تخلف احتمالی که در قالب دستفروشی انجام میشود نیز پیشگیری کرد.
این فعال اجتماعی با تاکید بر اهمیت توجه به ایجاد زمینه برای تغییر ذائقه نسل جوان و نوجوان به کتابهای عمومی گفت: بازار نشر، مدتهاست از کتابهای کمک آموزشی پر شده علاوه براین نیاز مخاطب نوجوان و جوان امروز تغییر کرده و به سمت منابع آمادگی برای ورود به دانشگاه متمایل شده است؛ باید دلیل این تغییر رویکرد را فهمید؛ در حالیکه گروه نوجوان در دوران هویتیابی قرار دارد اما از فرآیندهای رشد اجتماعی فاصله گرفته است.
این عضو شورای شهر افزود: نوجوانی که ساعتها در کلاسهای آمادگی برای دانشگاه به سر میبرد، فرصت زمانی برای ورود به تعاملات اجتماعی و آشنایی با مسائل داوطلبانه و هویتی شهری را نیز از دست داده است؛ بنابراین برای مداخله نوجوانان و جوانان به مسائل شهری مهار بازار کاذب کتابهای تست ضروری است؛ علاوه براین نوجوانی که درگیر امور شهر باشد به کتابهای عمومی نیاز پیدا میکند و به رمان و تاریخ علاقهمند میشود.
فخار در ادامه بر لزوم توجه شورای شهر به گروه نوجوان تاکید کرد و افزود: به نظر میرسد که در حوزه آموزشهای شهروندی، نوجوانان از مهمترین مخاطبان هستند. شورایاریها و سراهای محله و بهویژه درگیر کردن نوجوانان و جوانان در فرآیندهای مدیریت محله و همکاریهای داوطلبانه بسیار با اهمیت است و از طریق این نوع همکاریها میتوان این گروه را به مطالعه کتابهای عمومی و منابعی که برای زندگی شهروندی سوق داد.
به گفته این فعال سیاسی، مهار و کنترل و بهعبارت دیگر مدیریت فضای شهری در این حوزه نیز بخش دیگر تغییر نیاز مخاطبان نوجوان و جوان به سمت کتابهای عمومی است.
منبع : ایبنا