کاری کنیم مخاطب در انتظار طرح تخفیف باشد
این فعال حوزه نشر در ادامه به مدت زمان اجرای طرحهای تخفیف فصلی اشاره و تاکید کرد که طولانی شدن این طرحها از میزان تاثیرگذاری آن میکاهد؛ بنابراین معتقدم که اجرای این طرحها نهایتا طی سه هفته مفیدتر است در صورتی که این طرحها بیش از این طول بکشد عملا کتابفروشان 80 درصد سال را در این طرح هستند و تخفیف برای مخاطب به امری عادی تبدیل خواهد شد؛ این در حالی است با اختصاص 20 روز از هر فصل به طرح تخفیف در مجموع 80 روز از سال در طرح هستیم.
به گفته قدیانی، برگزاری طرحهای تخفیف فصلی طی 20 روز موحب میشود تا مخاطبان و به اصطلاح کتابخوانان واقعی به نوعی منتظر اجرای طرح باشند و از سوی دیگر میتوان به افزایش مشارکت ناشران و کتابفروشان نیز امیدوار بود.
طرح تخفیف فصلی جایگزین نمایشگاه استانی شود
رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با اشاره به تاثیر منفی برگزاری نمایشگاههای استانی بر کتابفروشیها ادامه داد: از ابتکار احمد مسجدجامعی در پایهگذاری نمایشگاههای استانی که نخستینبار در رشت برپا شد 27 سال میگذرد، علاوه بر این برگزاری نمایشگاههای خیابانی با تخفیفهای 50 درصدی نیز به کتابفروشیها ضربه میزند بنابراین به نظر میرسد که میتوان برگزاری طرحهای تخفیف فصلی را گام به گام جایگزین نمایشگاههای استانی کرد.
قدیانی با بیان این مطلب که مقوله تخفیف، نیمی از موضوع تاثیرگذاری مثبت طرح پاییزه کتاب است افزود: شاید تخفیف 10 تا 15 درصدی نقش آنچنانی در فعالیت کتابفروشان نداشته باشد؛ اما موجی که برگزاری این طرح با توجه به تبلیغات ایجاد میکند برای ناشران عمومی و کودک و نوجوان که از امکانات تبلیغاتی برخوردار نیستند، بسیار با اهمیت و موثر است.
تخفیف 50 درصدی نتیجه بازار آشفته نشر است
این فعال حوزه نشر کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به لزوم افزایش توجه رسانهها درباره تخفیفهای 50 درصدی نمایشگاههای خیابانی گفت: مردم باید بدانند که تخفیفهای 50 یا حتی 60 درصدی نمایشگاههای خیابانی به هیچ وجه واقعی نیست؛ چراکه بیشتر این نمایشگاههای خیابانی، کتاب ناشران را براساس شرایط نامناسب و بینظم بازار نشر اسکن، تکثیر و عرضه میکنند؛ علاوه براین قیمت تمام شده کتاب را نیز افزایش میدهند که مخاطب نیز متوجه این نکته نمیشود؛ در نتیجه قیمت کتاب با چندین برابر قیمت واقعی و در ظاهر با 50 درصد تخفیف عرضه به دست مخاطب میدهند.
مدیرموسسه انتشارات قدیانی با تاکید بر جریانسازی طرحهای تخفیف فصلی ادامه داد: معتقدم طرحهای تخفیف فصلی به دلیل ارائه تخفیف نیست که موفق شده بلکه جریانسازی و تشویق مردم برای حضور در کتابفروشیها در موفقیت این طرح موثر بوده است؛ علاوه براین به نظر میرسد که فرآیند استفاده مخاطب از طرح تخفیف مانند ارائه کد ملی نیز موجب شده تا این طرح برای علاقهمندان به کتاب جذاب شود.
منبع : ایبنا