وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی برنامه شروع فاز ۲ را در دستور کار ندارد، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است تا از ظرفیتهای فاز یک برای توسعه یکسری از نیازهای دیگر فاز یک از جمله دسترسی پسکرانهای بندر و تثبیت دیواره ساحلی استفاده کند.
راستاد تصریح کرد: اجرای کامل فاز ۲ در آینده و با توجه به درنظر گرفتن شرایط روند جذب کشتی و کالا تصمیمگیری خواهد شد.
بنابراین گزارش بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی از طریق اقیانوس هند از مهمترین ظرفیتهای ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.
به گفته وی این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آیندهای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت.
این گزارش حاکی است بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیپ کالا به بنادر جنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون های داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح شده است.
بر اساس این گزارش همچنین قرار است بندر شهید بهشتی در ۵ فاز تکمیل شود و از ظرفیت کنونی ۸.۵ میلیون تن به حدود۸۰ میلیون تن برسد.
م