به گفته ویف برندهای متقلب، مزون های غیرقانونی خانگی و رکود بازار از مشکلات پیش روی این صنعت به شمار می رود که همه، بیانگر نیاز این صنعت به حمایت مسوولان است.
وی با اشاره به دستورالعمل حمایت از تولید و نظام توزیع پوشاک گفت: این دستورالعمل تایید شد اما هنوز اجرایی نشده است.
به گفته وی، بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط 17 برند خارجی در کشور جواز فعالیت دارند و بقیه برندها 2 سال فرصت دارند مدارک خود را برای دریافت جواز فعالیت ارائه کنند.
افتخاری گفت: از این فرصت 2 ساله برندهای خارجی برای دریافت مجوز در کشور فقط یک سال باقی مانده است.
** فعالیت 400 برند متخلف در تهران
به گفته عضو انجمن صنایع پوشاک ایران، طبق آمار غیررسمی 400 برند متخلف در تهران فعالیت می کنند.
این مسوول ادامه داد: با ورود قانونی برندهای خارجی مشکلی نداریم اما باید این برندها طبق قانون مصوب کشور و مجوز وزارت صنعت فعالیت کنند اما برندهایی در کشور فعالیت می کنند که زمان مجوز فعالیت آنها پارسال پایان یافت اما با مجوز اتحادیه فعالیت می کنند.
وی گفت: اگر به دنبال بهبود وضعیت صنعت در کشور هستیم باید از پایین به بالا و از اتحادیه ها آغاز کنیم.
** انتقاد از قراردادهای امضا شده با تولیدکنندگان خارجی برای تولید در ایران
افتخاری درباره قراردادهای امضا شده با تولیدکنندگان خارجی برای تولید در ایران گفت: در این قراردادها مشخص شده است این شرکت ها باید 20 درصد واردات خود را به تولید داخل برسانند و 50 درصد آن را صادر کنند.
عضو هیات مدیره شرکت توسعه فروش و صادرات پوشاک اضافه کرد: این روش خوبی نیست؛ زیرا واردکنندگان خارجی مواد اولیه، دستگاه ها و حتی طرح های خود را وارد می کنند.
وی اضافه کرد: پوشاک کشور در زمینه تولید مشکلی ندارد بلکه مشکل ما در نظام توزیع است. برندهای خارجی با در اختیار داشتن بهترین مراکز تجاری و تخفیف های بالا بازار را در اختیار دارند؛ در حالی که طبق قانون نظام صنفی، تولیدکنندگان نمی توانند بیش از 20 درصد تخفیف داشته باشند.
افتخاری ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی توان مالی حضور در فروشگاه ها و مراکز تجاری بزرگ را ندارند بنابراین ناچارند برای رقابت از مواد اولیه با کیفیت پایین استفاده کنند.
وی گفت: قوانین حاکم بر این صنعت، مربوط به سال ها پیش است و به بازنگری نیاز دارد. از این رو، مقرر شده است صنعت پوشاک قوانین مساله دار و چالش برانگیز را به مجلس معرفی شورای اسلامی کند تا اقدام های موثر در این زمینه انجام شود.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضای سالیانه مصرف پوشاک در ایران را هشت میلیارد دلار در سال برآورد کرده است اما فقط پنج میلیارد و 500 میلیون دلار آن از طریق تولید داخلی پوشش داده می شود.
سهم واردات رسمی نیز 95 میلیون دلار در سال است؛ در حالی که سالیانه 2 میلیارد و 500 میلیون دلار پوشاک به شکل غیررسمی و قاچاق وارد می شود.
هفدهم شهریور پارسال دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار پوشاک کشور ابلاغ شد که براساس آن برندها سه ماه فرصت داشتند مجوز رسمی کسب کنند؛ در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است.
آبان ماه همان سال برای اجرای بهتر این دستورالعمل کارگروه ویژه ای تشکیل شد تا اقدام های لازم انجام شود.
پارسال با وجود این فرصت سه ماه، برندها برای اخذ مجوز فعالیت چندان اقدام نکردند.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9132*1961*
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار: مریم مسعود
اقتصاد
پوشاك
مقاومت 92
واردات